Het Centraal Museum organiseerde van 8 maart tot en met 1 juni 2003 de kwalitatief zeer hoogwaardige expositie 'Adriaen Coorte. Meester van de monumentale eenvoud' . Deze tentoonstelling van circa 10 schilderijen toonde de grote aantrekkingskracht van deze schilder die al sinds de verschijning van de studie van Laurens J. Bol in 1977 een publiekslieveling is.

Verleidelijke fruitstukken
Het vroege werk van Coorte lijkt op dat van Melchior d'Hondecoeter (Utrecht, ca 1636 - Amsterdam, 1695). Zijn bekendheid dankt hij echter niet aan zijn grote dierstukken. Het zijn de kleine, zeer fijne schilderijtjes van een paar aardbeitjes, kruis- of aalbessen of een bundeltje asperges op een kale, stenen richel waarmee Coorte zoveel faam heeft verworven. Het helle rood, het zachte, doorzichtige groen en het emailachtige wit steken glanzend af tegen de altijd weer gekozen donkere, ondoordringbare achtergrond. Zijn schelpenstillevens zijn van eenzelfde monumentale eenvoud als zijn fruitstukken. Adriaen Coorte schilderde zijn objecten als curiosa en preciosa van de natuur, alsof de kleinoden het waard zijn in een volkomen tijdloos beeld te worden gevangen.

Begeerde en geliefde 17e eeuwse stillevens
Er is weinig bekend over het leven van Coorte, wiens totale oeuvre circa 100 werken telt. Hij werd geboren omstreeks 1665 en moet zijn gestorven na 1707, het jaar van zijn laatst gedateerde werk. Hij was lid van het Sint Lucasgilde in Middelburg en komt ook in Zierikzee voor in de archieven. De schilderijen van Coorte bevonden zich vanaf zijn overlijden tot ver in de negentiende eeuw vooral in Zeeuwse verzamelingen. In de meeste van deze collecties vinden we werk van lokale meesters. Deze waren immers eenvoudig toegankelijk en bovendien bekend. Pas rond 1900 genoot Coorte nationaal bekendheid en raakten zijn schilderijen over een groter gebied verspreid. Deze groeiende waardering heeft de laatste decennia een enorme impuls gekregen en tegenwoordig behoren Coortes kleine schilderijen internationaal tot de meest begeerde en geliefde stillevens.

Onderdeel van Verleiding
Vanaf eind 2002 stond het Centraal Museum vijf maanden lang in het teken van 'De Verleiding'. De expositie 'Adriaen Coorte. Meester van de monumentale eenvoud' was één van de onderdelen van dit thematisch programma.

Collection in this exhibition

  • No objects from the Centraal Museum collection were shown in this exhibition

Persistent url

To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.BDEBB100-E8BC-4DDE-AE48-E38BDF7CEEED

Questions?

Do you have a remark or extra information on this exhibition? Please let us know!