Utrecht Manifest 2007, de 2e Biënnale voor Social Design, presenteerde in het Centraal Museum twee tentoonstellingen over de beeldende kracht van het ‘pictogram’. Utrecht Manifest 2007 belichtte en onderzocht actuele ontwikkelingen op vormgevingsgebied vanuit een maatschappelijk perspectief. Naast de hoofdtentoonstellingen in het Centraal Museum vonden op diverse plekken in Utrecht tentoonstellingen, presentaties, lezingen en symposia plaats.

Lovely Language - woorden verdelen, beelden verenigen
De Oostenrijkse socioloog Otto Neurath (1882-1945) ontwikkelde in de jaren twintig van de vorige eeuw een internationale beeldtaal, waarvoor de Duits-Nederlands graficus Gerd Arntz (1900-1988) meer dan 4000 pictogrammen tekende. Neuraths motto 'words divide, images unite' is hét uitgangspunt voor de tentoonstelling Lovely Language. Veel van hun beelden stonden aan de wieg van pictogrammen die we nu overal tegenkomen. Neem het mannetje en het vrouwtje op de toiletdeur. Hoe houdbaar is het ‘ISOTYPE’ (International System of Typographic Picture Education) van Neurath en Arntz in de 21ste eeuw? Lovely Language toonde de beeldtaal van Neurath en Arntz en hoe op basis daarvan een internationale beeldtaal is ontwikkeld. Met recent werk dat de grenzen tussen woord en beeld verkent van onder anderen Mieke Gerritzen, Arnoud van den Heuvel, Koert van Mensvoort, de Brits-Finse kunstenaar Charles Sandison en anderen.

A safe place - pictogrammen voor rampgebieden
Televisie, radio, tijdschriften en internet behandelen rampen als happenings. Bij elke soort ramp is een duidelijke communicatie tussen de lokale bevolking, eventuele buitenlandse toeristen en de internationale hulpverleners cruciaal. Gert Dumbar (1940), grafisch ontwerper, ontwikkelde samen met zijn zoon Derk en studenten uit Iowa City, Seoul, Parijs en Den Haag een nieuwe set universele pictogrammen voor humanitaire hulporganisaties. Na jarenlange research werden deze belangrijke ontwerpen voor het eerst aan het publiek getoond.

Multidisciplinair programma
De Nederlandse ontwerper Ed Annink (1956) was gevraagd als intendant voor het tentoonstellingsprogramma van Utrecht Manifest 2007. Zijn multidisciplinaire benadering zorgde ervoor dat vormgeving zo min mogelijk als een besloten discipline werd benaderd, met aandacht voor verwante sectoren zoals architectuur, film en beeldende kunst. Deze 2e biënnale voor social design had een theoretische pijler en bood ook een gevarieerd tentoonstellingsprogramma, aantrekkelijk voor een breed publiek. In het kader van de theoretische opzet vond op woensdag 28 november 2007 een groots internationaal symposium plaats over het hot issue ‘duurzaamheid’. Naast de twee grote tentoonstellingen in het Centraal Museum had Utrecht Manifest programmaonderdelen in o.a. het Dutch Design Center, de Academiegalerie en filmtheater ‘t Hoogt
Zie voor meer informatie www.utrechtmanifest.nl

Documentation

  • Design for the good society [Utrecht Manifest 2005 - 2015], ed. Max Bruinsma [and] Ida van Zijl ; texts Max Bruinsma ... [et al.], NAi Publishers (Rotterdam, 2015), 185 p.
  • Safe place : pictograms for disaster areas, text Max Bruinsma, Utrecht Manifest (Utrecht, 2007), 24 p.

Collection in this exhibition

  • No objects from the Centraal Museum collection were shown in this exhibition

Persistent url

To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.44138CEB-6651-4846-A05B-B80075A7191A

Questions?

Do you have a remark or extra information on this exhibition? Please let us know!