Maria van Pallaes sits on a chair in front of the almshouses that she has had built. She points to the food on display to indicate what should be given to the poor. One of the recipients holds her hands in prayer as a gesture of thanks. This smartly dressed woman ensures that Maria’s role as a generous citizen is clearly emphasised.
Title
De jaarlijkse voedseluitdeling aan de armen door Maria van Pallaes
Artist
Hendrick Bloemaert (Utrecht ca. 1601 - 1672 Utrecht)
Dating
1657
Material and technique
Object number
2569
Object type
Acquisition
bruikleen 1924 (Bruikleen van Fundatie van Maria van Pallaes)
Dimensions
hoogte 90.7 cm
breedte 178.8 cm
hoogte (met lijst) 114.6 cm
breedte (met lijst) 202.1 cm
Inscriptions and markings
- signatuur en datering r.o. (met verf): Henr: Bloemaert fe:// A°1657.
- opschrift en wapen boven de poort op het schilderij: [alliantiewapen Van Schroyestein-van Pallaes] // Y Maria van Pallaes door // Liefde Gods [ged]reven // Heeft [toen] [z]ij wed[u]we [was van] // [d'hee]r [S]ch[r]oy[estei]n // deez' [kameren gesticht] // [Eenich onderhout gegeven] // Niet [achtend 's werelds gonst maer] // Plaets [in 's hemels pleyn.] // MDCLI
- datering op de graanton midden voor: 1657
What
When
More of the same motive
portret, Pallaes (1587-1664), Maria van, groepsportret, topografie, Utrecht, Agnietenstraat, Utrecht (stad)
Remarks
Maria van Pallaes (1587-1664) stichtte als rijke weduwe in 1651 de fundatie voor de armen. Zij liet twaalf huisjes bouwen waarin in totaal 24 behoeftigen konden worden ondergebracht. Vier regenten kregen de dagelijkse leiding over de Fundatie. De huisjes lagen op grond die was aangekocht van het voormalige Agnietenklooster. De voedseluitdeling vindt op het schilderij plaats voor de regentenkamer, Nieuwegracht huidig nr. 205. De kamer diende als vergaderzaal en eetkamer voor de beheerders van het complex. Het was bovendien de plaats waar de reglementen aan de nieuwe inwoners werden voorgelezen. Toen Maria van Pallaes in 1651 de fundatie oprichtte, waren niet alleen haar man, de jurist Hendrick van Schroyesteijn, maar op een na ook al haar kinderen overleden. Alleen Adriana, die in Antwerpen in het klooster der Karmelietessen was ingetreden, leefde nog. Achter Maria van Pallaes, zijn echter vijf van hun kinderen afgebeeld op het schilderij. De oudste zoon Johan is de enige die niet aanwezig is. Misschien is zijn afwezigheid te verklaren uit het feit dat hij in 1624 werd onterfd en dus blijkbaar in onmin leefde met zijn moeder. Hij komt vanaf dat jaar ook niet meer in testamenten en documenten voor. De twee meisjes heetten Adriana en Margaretha en de drie zoons die zijn afgebeeld zijn Lubbertus, Livinius en Hendrick. In de regentenkamer, waar dit schilderij als schoorsteenstuk diende, hingen ook de portretten van Maria's overleden kinderen. Hendrick Bloemaert moet ze als voorbeeld hebben gebruikt bij het schilderen van het schoorsteenstuk. Ze werden kort na 1664 door Regenten aan Johan van Pallaes, neef der stichteres, geschonken. De tekst boven de poort is grotendeels onleesbaar. De reconstructie is gebaseerd op de regels die nu nog altijd boven de ingang van de Fundatie te lezen zijn. De Agnietenkapel links op de achtergrond maakte oorspronkelijk deel uit van het Agnietenklooster. Sedert 1921 maakt zij onderdeel uit van het gebouwencomplex van het Centraal Museum. Achter het klooster is de toren van de Nicolaïkerk te zien. Op de "Inventaris van den inboedel specterende tot de Refectie-kamer der Fundatie van Maria van Pallaes" uit 1665 staat dit schilderij vermeld: "Een langhwerpend in geproportioneerde panelen en lijsten voor de schoorsteen uytbeeldende de E. Fondatrice met haar vijff kinderen, t'samen uytdeylende aen haer huysarmen, gedaen by Hendrick Blommaert". Potloodtekening uit 1876 naar de achtergrond van inv. nr. 2569 door Jozef Hoevenaar (1840-1926), 104 x 221 mm, in Het Utrechts Archief, Topografische Atlas, inv. nr. Zi 15.1.
Documentation
- Vrouwen van Utrecht : cultuurhistorische wandeling, Judith Schuil, (Mens en Welzijn, 6, 1971), vgl. p. 84, afb. z/w
Exhibitions
- Collectieopstelling 2023 - zaal 04, Centraal Museum
- De gezonde stad, Centraal Museum
- Mestres do Século de Ouro na pintura holandesa, Pinacoteca do Estado
- Dutch Masters from the Golden Age, Museo National de Bellas Artes
- Van Aalmoes tot AOW, zes eeuwen ouderenzorg in een Nederlandse stad, Centraal Museum
- Faces of the Golden Age, Kumamoto Prefectural Museum of Art
- Faces of the Golden Age, Yamaguchi Prefectural Museum
- Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw, Banco Bilbao Vizcaya (Madrid)
- Utrecht op schilderijen, Centraal Museum
- Brood : De geschiedenis van het brood en het broodgebruik in Nederland, Museum Boymans-van Beuningen
- Van Gasthuisbed tot Verzorgingsflat, Gemeentearchief Utrecht
- Le décor de la vie collectieve en Hollande au XVIIe siècle (georganiseerd door het Institut Néerlandais), Musée des Arts Décoratifs, Parijs
- Kunstwerk van de maand maart 1965, Centraal Museum
- Tentoonstelling van schilderijen der Utrechtsche School, Centraal Museum
Persistent url
To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.FF1A4399-A3BA-4E23-B907-9DA5678E8E88
Questions?
Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!