Magistrate Alexander Hendrik Metelerkamp had his portrait painted together with his wife Catharina Gerarda Johanna Verloren and their son Johannes Jacobus in the backyard of their residence at the Nieuwegracht 56 in Utrecht. Characteristic for the time is the eclecticism, the lack of individuality caused by the use of different neo-styles at the same time. It was this historicism that was hated in later periods. This stylistic diversity can be found throughout the whole painting.
1/4
Magistrate Alexander Hendrik Metelerkamp had his portrait painted together with his wife Catharina Gerarda Johanna Verloren and their son Johannes Jacobus in the backyard of their residence at the Nieuwegracht 56 in Utrecht. Characteristic for the time is the eclecticism, the lack of individuality caused by the use of different neo-styles at the same time. It was this historicism that was hated in later periods. This stylistic diversity can be found throughout the whole painting.
Alexander Hendrik Metelerkamp (Wassenaar 1804 - Utrecht 1871), studeerde rechten in Utrecht, was kantonrechter, lid van de gemeenteraad en van de Provinciale Staten van Utrecht. Hij trouwde in 1830 met Catharina Gerarda Joanna Verloren van Themaat (Utrecht 1805 - Utrecht 1877). Zij zijn geportretteerd met hun zoon Johannes Jacobus Metelerkamp (1835-1899) in de tuin achter hun huis aan de Nieuwegracht A 905 in Utrecht, tegenwoordig nr. 56. Het woonhuis lag aan de oostkant van de gracht, tussen de Brigittenstraat en de Schalkwijkstraat. Het was een dure buurt waar vooral hooggeplaatste en voorname lieden woonden. Zo woonde op nr. 34 jhr. Ram en op nr. 36 baron Van Boetzelaar van Dubbeldam. Burgemeester Kien woonde op nr. 48 met naast hem op nr. 50 gemeentesecretaris Römer. Verso op etiket `f.m. billroth j.m.z. // fabriek en magazijn // van // Alle bestaande soorten Spiegels met echt vergulde // Lijsten, alle moglijke soorten van lijsten voor // Schilderijen, Borduursels en Teekeningen, verguld // Oude lijsten en ver[...]de Spiegelglazen als nieuw // Alles t[...] sivielste prijzen. // Warmoesstraat no 31 // amsterdam'. De originele lijst is volgens het etiket vervaardigd door de Amsterdamse spiegelkoper Frederik Martin Billroth. Hij verhuisde in 1852 van de Warmoesstraat naar de Kalverstraat. Het schilderij moet dus in elk geval van voor de verhuizing dateren (zie: Amsterdam 1995-1996(b), cat. nr. 24, pp. 96-97). Het portret wordt genoemd op een chronologische lijst van Neumans portretopdrachten, samengesteld op basis van notities van de schilder, onder de jaren 1851-1852 (Iconografisch Bureau in Den Haag).
Documentation
"De lelijke tijd" : pronkstukken van Nederlandse interieurkunst 1835-1895 : [gids], eindred. Theo Schoemaker, (Amsterdam, 1995), p. 7 met afb. in kleur
"De lelijke tijd" : pronkstukken van Nederlandse interieurkunst 1835-1895, Reinier Baarsen. [met bijdr. van] Jan Daan van Dam ... [et al.], (Amsterdam, 1995), cat. nr. 24, pp. 96-97, met afb. in kleur