Aletta Pater’s portrait was painted a year before she married Jacob Martens. She was the daughter of alderman Johan Pater and granddaughter of painter, merchant and councillor Joachim Wtewael. The marriage introduced Martens, a lawyer from an Antwerp merchant’s family, into the circles of the Utrecht patriciate. This helped him gain entry to the Utrecht town council, in which he took office in 1670. Jacob and Alleta’s offspring were part of the Utrecht town and province councils through to the end of the 19th century. The Martens family lived in the house by the Janskerkhof, which was brought into the marriage by Aletta.
Title
Portret van Aletta Pater (1641-1725)
Artist
Cornelis Jonson van Ceulen II (schilder) (Londen (?) ca. 1634 - 1715 Utrecht)
Ambrosius van Swol (beeldhouwer)
Dating
1662
Material and technique
Object number
18045 a-b
Object type
Acquisition
legaat 1972
Dimensions
hoogte 113.6 cm
breedte 90.3 cm
hoogte 145.2 cm (inclusief lijst)
breedte 122 cm (inclusief lijst)
diepte 9.5 cm (inclusief lijst)
Inscriptions and markings
- signatuur en datering l.o. (met verf): Cornelius Janson // van Ceulen.fecit. // 1662
Physical description
Lijst: de zijden van de lijst zijn plaatselijk opgedikt om het hoge snijwerk mogelijk te maken. De zijden zijn in verstek met elkaar verbonden. Deze verbinding is aan de achterzijde versterkt met brede zwaluwstaartschuifspieën. Het smeedijzeren ophangoog loopt uit in een driehoekige bevestigingsplaat en is met twaalf nagels in de bovenregel geslagen (één nagel ontbreekt thans).
What
When
More of the same motive
Remarks
Aletta Pater (1641-1725) trouwde in 1663 met Jacob Martens (1636-1693) door Cornelis Janson van Ceulen II (ca. 1634-1715), gedateerd 1662. Zie inv.nr. 18045 a. Aletta Pater (1641-1725) trouwde in 1663 met Jacob Martens (1636-1693). Zij was de kleindochter van Joachim Wtewael. Via haar kwamen de portretten die Wtewael van zichzelf en zijn gezinsleden had geschilderd (cat. nrs. 723, 724 en 727-731) in de portrettenverzameling van de familie Martens. Verso onleesbaar etiket. Originele bespanning op origineel spieraam. Originele lijst met m.b. het gekroonde familiewapen van de hand van Ambrosius van Swol (werkzaam in Utrecht tussen 1643 - ca. 1662). Zie Bok 1991(b) en Utrecht 1997(c), cat. nr. 355, p. 583.
Het portret komt voor op een door Jacob Martens opgestelde inventaris van kostbaarheden uit 1669, nr. 17: `Mijn vrouw door Janson geschildert met een vergulde gehouwene leyst van een vermaert beelthouwer Ambrosius [de Utrechtse beeldhouwer Ambrosius van Swol] genaemt, kost 175-0-0'. Het bevindt zich `beneden in de voorkamer' in het pand Janskerkhof 16. Het Utrechts Archief, Archief Familie Martens, inv. nr. 95, 01-01-1669. Zie Bok 1991(b), , p.7. Bok identificeerde de vermaarde beeldhouwer Ambrosius met Ambrosius van Swol, die zich in 1643 als meester in het Utrechtse beeldhouwersgilde inschreef.
Tot 2023 had de lijst van het schilderij een apart nummer en record in de collectieregistratie (18045 b).
Documentation
- KWAB : Ornament als kunst in de eeuw van Rembrandt, Reinier Baarsen, met een bijdrage van Ine Castelijns van Beek, (Jaarboek Centraal Bureau voor Genealogie, 1978), p. 168, met afb. in kleur
Exhibitions
- Collectieopstelling 2023 - zaal 03, Centraal Museum
- Dit is het Centraal Museum! Topstukken uit de vijf collecties, Centraal Museum
- Het Utrechtse huis. Een selectie uit de collectie meubelen tot 1900, Centraal Museum
Persistent url
To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.26443900-3333-4B97-94ED-326F2D30CE9F
Questions?
Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!