De berouwvolle Petrus

De berouwvolle Petrus

Wringing his hands in intense sorrow, Peter the Apostle looks above, in direction of the light. The keys of the heavenly gate – his attribute – hang on the wall behind him. Although the signature and date are original, the attribution of this painting to Ter Brugghen is not generally accepted. However, if it is painted by him, The repentant Peter is his earliest surviving painting.

1/2

Wringing his hands in intense sorrow, Peter the Apostle looks above, in direction of the light. The keys of the heavenly gate – his attribute – hang on the wall behind him. Although the signature and date are original, the attribution of this painting to Ter Brugghen is not generally accepted. However, if it is painted by him, The repentant Peter is his earliest surviving painting.

This object is now not on display in the museum

Title

De berouwvolle Petrus

Artist

toegeschreven Hendrick ter Brugghen (Utrecht 1588 - 1629 Utrecht)

Dating

1616 (?)

Material and technique

olieverf op doek

Object number

15762

Object type

schilderij

Acquisition

aankoop 1967

Dimensions

hoogte 67.7 cm

breedte 85.8 cm

hoogte (met lijst) 90 cm

breedte (met lijst) 108.7 cm

diepte (met lijst) 7 cm

Inscriptions and markings

  • signatuur en datering l.o. (met verf): HT Brugghen. fecit. 1616 [?][HT aaneen] (deels opgehaald)

What

(herkomst) uit het bezit van de familie van de Mortel te Chicago

More of the same motif

historie, N.T., heilige, Petrus (heilige)

Remarks

Volgens Nicolson betreft het hier een kopie naar een verloren gegaan schilderij. Zie Nicolson 1958, cat. nr. D 90, pp. 116-117, Nicolson 1960 (c), p. 470 (noot 24), en Nicolson 1973, p. 237. De toeschrijving wordt eveneens betwist door Blanckert in Utrecht / Braunschweig 1986-1987, p. 39 (noot 9), en Slatkes. Zie Slatkes 1981-1982, p. 183 en Slatkes 1988, p. 80. Volgens Van Thiel betreft het een origineel dat gedateerd moet worden tussen 1618 en 1620. Zie Van Thiel 1971, pp. 105-107, en van Thiel 1988. Ook Schnakenburg 1987, pp. 173-174 is ervan overtuigd dat het om een origineel werk gaat. Het schilderij is grotendeels overschilderd. Een andere versie op doek, 70 x 91 cm, bevond zich in de kunsthandel. Zie Parijs 1992 (a), cat. nr. 7, pp. 28-32.

Documentation

  • 'De kruisiging met leden van de familie van Adraen Willemsz. Ploos' naar Hendrick ter Brugghen, 1624?, [tekst Liesbeth M. Helmus], (Utrecht, [2005])

  • 'The crucifiixion with members of the family of Adraen Willemsz. Ploos' after Hendrick ter Brugghen, 1624?, [text Liesbeth M. Helmus], (Utrecht, [2005])

  • Bringing Ter Brugghen and Baburen up-to-date, Leonard J. Slatkes, (Bulletin du Musée National de Varsovie, 3-4; 37, 1996), 199-219, p. 203-204

Exhibitions

  • Utrecht, Caravaggio and Europe, Alte Pinakothek, München, 2019

  • Utrecht, Caravaggio en Europa, Centraal Museum, Utrecht, 2018 - 2019

  • Emoties - Geschilderde gevoelens in de Gouden Eeuw, Frans Hals Museum, Haarlem, 2014 - 2015

Persistent url

To refer to this object please use the following persistent URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.FF740733-42B7-4E46-AF4F-A72684871474

Questions?

Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!