Ter Brugghen borrowed the idea of painting this earthy character with bad teeth from Bartolomeo Manfredi. The Roman Caravaggist was the first to paint male half-lengths drinking amusedly to the viewer. Starting in 1624, Ter Brugghen preferred to paint figures with a bare shoulder, accentuated by soft light. During this period, his palette was darker than it had been previously, allowing us to date this picture at around 1625. In the late medieval city, sinful behaviour such as excessive drinking, revelry and gambling were discouraged as much as possible for fear of God’s punishment. This moderation fitted well with Galen’s idea that an excess of food and drink would lead to health problems. This merry drinker doesn’t seem to care. He is eating a salted herring, which would only increase his thirst.
Title
De vrolijke drinker
Artist
Hendrick ter Brugghen (Utrecht 1588 - 1629 Utrecht)
Dating
ca. 1625
Material and technique
Object number
11480
Object type
Acquisition
aankoop met steun van Vereniging Rembrandt 1955
Dimensions
hoogte 71.4 cm
breedte 59.8 cm
hoogte (met lijst) 93.5 cm
breedte (met lijst) 82.5 cm
diepte (met lijst) 6 cm
Inscriptions and markings
- signatuur en datering rechts in het fond (met verf): HHTB 16[..]
More of the same motive
Documentation
- Het beste en het boeiendste uit de Hollandse schilderkunst van de Gouden Eeuw, Paul Schnabel, (Jaarverslag Vereeniging Rembrandt tot Behoud en Vermeerdering van Kunstschatten in Nederland, 1954 / 1955), p. 228
Exhibitions
- Collectieopstelling 2023 - zaal 05, Centraal Museum
- Double Act : Meesterwerken in verf en video, Centraal Museum
- De gezonde stad, Centraal Museum
- Utrecht, Caravaggio and Europe, Alte Pinakothek
- Utrecht, Caravaggio en Europa, Centraal Museum
- De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum
- Dit is het Centraal Museum! Topstukken uit de vijf collecties, Centraal Museum
- Utrechters dromen van Rome, Centraal Museum
- Caravaggio e l'Europa. Il movimento caravaggesco internazionale. Da Caravaggio a Mattia Preti., Palazzo Reale
- Vis. Stillevens van Hollandse en Vlaamse meesters 1550 - 1700, Centraal Museum
- Utrechts Gouden Eeuw. Caravaggisten en Italianisanten uit Nederlands bezit, Centraal Museum
- Mestres do Século de Ouro na pintura holandesa, Pinacoteca do Estado
- Dutch Masters from the Golden Age, Museo National de Bellas Artes
- Het Huis van Bloemaert, Centraal Museum
- De keuze van Simon Levie : oude meesters uit de collectie van het Centraal Museum Utrecht, Centraal Museum
- Masters of Utrecht : 17-19th century paintings from the collection of Centraal Museum Utrecht, Huis ten Bosch
- Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw, Banco Bilbao Vizcaya (Barcelona)
- Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw, Banco Bilbao Vizcaya (Bilbao)
- Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw, Banco Bilbao Vizcaya (Madrid)
- Nieuw Licht op de Gouden Eeuw, Hendrick ter Brugghen en tijdgenoten, Herzog Anton Ulrich-Museum
- Nieuw Licht op de Gouden Eeuw; Hendrick ter Brugghen en tijdgenoten, Centraal Museum
- Museen zu Gast - Centraal Museum Utrecht; die Utrechter Malerschule - Caravaggisti des Nordens, Wallraf-Richartz-Museum
- 100 jaar Vereniging Rembrandt, Centraal Museum
- Zoutglazuur, Gemeentemuseum Het Princessehof
- Keuze uit tien jaar aanwinsten 1951-1961, Centraal Museum
- Jubileumtentoonstelling Vereeniging Rembrandt, Centraal Museum
Persistent url
To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.A3C46C05-610D-460E-B70C-0A4FDB6822EC
Questions?
Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!