Van 14 december 1984 tot en met 3 maart 1985 werd in het Centraal Museum een grote overzichtstentoonstelling gehouden van het werk van de familie Van Vianen, waarvan de leden als edelsmeden actief waren van de late 16de eeuw tot en met het derde kwart van de 17de eeuw.

Adam (1569-1627) en Paulus (1570-1613) van Vianen zijn beiden in Utrecht geboren en bij Utrechtse zilversmeden in de leer geweest. Adam bleef zijn hele leven in deze stad wonen en werken. Paulus vertrok rond 1590 naar Frankrijk, reisde door naar Duitsland en vestigde zich in Praag waar hij door keizer Rudolf II als hofedelsmid in dienst genomen werd. Zij, maar ook andere leden van de familie zoals Ernst, Christiaan en Martinus van Vianen, behoorden tot de zeer kleine groep edelsmeden die als beeldende kunstenaars werden gewaardeerd en gehonoreerd.

De waardering voor het Van Vianenzilver is in de loop der tijd vrij constant gebleven, de prijzen zijn na de Tweede Wereldoorlog tot gigantische bedragen gestegen. Maar de bekende klank die hun naam nog in de 19e eeuw had, is vrijwel verdwenen. Ten onrechte, want deze Utrechtse zilversmeden staan op hetzelfde niveau als onze beroemde 17de eeuwse schilders. Het Centraal Museum hoopte dan ook dat ook het grote publiek overtuigd kon worden dat de Van Vianens zonder meer internationale roem verdienen. Uiteindelijk bleek dat ruim 12 duizend mensen de tentoonstelling hadden bezocht, ruim het dubbele van het aantal bezoekers aan een andere goedlopende tentoonstelling, en wel over kant, die enkele maanden later werd gehouden.

Vormgever

Jan van Toorn

• Van Vianen : vorstelijk zilver door Utrechtse edelsmeden, tekst Ida van Zijl, Centraal Museum (Utrecht, 1984), [4] p.
  • Wegwijzer bij Zeldzaam zilver uit de Gouden Eeuw, de Utrechtse edelsmeden Van Vianen, Centraal Museum (Utrecht, 1984), [10] p.
  • Zeldzaam zilver uit de gouden eeuw : de Utrechtse edelsmeden Van Vianen, [red. I. van Zijl en J.R. ter Molen]. dr. J.R. ter Molen, drs. M.I.E. van Zijl, Centraal Museum (Utrecht, 1984), 132 p.

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.2C4AAD64-3CD8-493D-AFBD-504AB0A0787E