Zaal 1: Couture

Glitter, glamour, mooie mensen en dito creaties. De internationale modeweken spreken voor velen al decennialang tot de verbeelding. Achter die pracht en praal schuilt ook een problematische realiteit. Afgaand op de cijfers van 2017 vormden Zwarte ontwerpers slechts 1% van alle ontwerpers op de Fashion Weeks van Parijs, Londen, Milaan en New York. De aanstelling van Virgil Abloh als artistiek directeur bij Louis Vuitton trok in 2018 veel media-aandacht. Waarom is Patrick Kelly, die in de jaren 80 als eerste Zwarte couturier werd toegelaten tot het beroemde Chambre syndicale du prêt-à- porter des couturiers et des créateurs de mode in Parijs, bij velen minder of niet bekend? Of Ann Lowe, die de trouwjurk van Jackie Kennedy ontwierp? Welke namen worden steevast onderbelicht of zelfs weggelaten uit de Westerse modegeschiedenis? Internationale labels, fashion councils en musea zijn inmiddels bezig om Zwarte ontwerpers de plaats te geven die ze verdienen. Hoe zorgen we ervoor dat deze erkenning blijvend is?

Zaal 2: Hiphop

’Ik kan niet geloven dat de slogan die we op onze T-shirts hebben gedrukt ‘Clothing Without Prejudice’ (Kleding Zonder Vooroordelen), iets is dat vandaag de dag nog gezegd moet worden.’ - Carl Jones & Thomas ‘TJ’ Walker, oprichters Cross Colours 2020

Grote kans dat je minimaal één paar sneakers in de kast hebt staan. En dat je thuis, naar school of het werk comfortabele casual kleding draagt. Deze kledingstijlen zijn afkomstig uit de hiphop en streetwear scenes. Hiphop ontstaat in de jaren 70 als protest van Afro-Amerikaanse en Latino jongeren uit achtergestelde wijken, zoals The Bronx. Ze verzetten zich tegen racisme en andere vormen van onderdrukking in de VS. Hiphop is meer dan ritmische verhalen. Het bestaat onder andere ook uit beatboxen, graffiti en straatculturen. Vele van de orale en muzikale elementen van hiphop vinden hun oorsprong in West-Afrikaanse en Afro-Caribische tradities. Tot op de dag van vandaag zijn grote namen uit de modewereld schatplichtig aan de gemarginaliseerde jongeren van destijds, die artistieke revoluties ontketenden. Inmiddels zijn hiphop en streetwear niet meer weg te denken uit het modebeeld.

Zaal 3: Black is beautiful*

“Diversiteit zou de norm moeten zijn. Wij zijn geen trend.” - Naomi Campbell, Black Girl Magic Award, 2020

Zwarte vrouwen werden en worden veelvuldig gemarginaliseerd: hun expertises, schoonheden en lichaamsvormen niet gevierd, natural Black hair als ‘onprofessioneel’ beschouwd en de cosmeticabranche, met zijn beperkte kleurpaletten, leek hen evenmin te zien. Al decennialang zetten Zwarte vrouwen zich in om dit te veranderen. En nu lijkt er eindelijk een kentering te zijn. Kwame Brathwaite fotografeerde in de jaren 60 de personen en straatbeelden die de Black is Beautiful-beweging in New York vormden. De Black Panthers en iconen als Angela Davis, qua uiterlijk bekend door haar grote afro, droegen bij aan de internationale bekendheid van deze beweging. Ruim een halve eeuw na dato is het streven om de schoonheid van met name Zwarte vrouwen zichtbaar te maken, nog altijd actueel.

* Er is discussie over de exacte herkomst van deze culturele Black is Beautiful beweging. Sommigen zien John Rock in 1858 of de Négritude beweging in de jaren 30 als bron, anderen verwijzen naar de jaren 60 waarin de beweging grote bekendheid verkreeg door het gebruik als slogan van de Black Panthers.