Van 7 februari tot en met 9 mei 2004 stond het Centraal Museum in het teken van VIS VITALIS: een breed programma dat liet zien op welke wijze vis altijd een voedselbron én een inspiratiebron voor kunstenaars is geweest. In een land dat al eeuwenlang strijd levert tegen, op en vóór het water, speelt de vis een belangrijke rol. De vis als handelsproduct, maar ook als symbool voor het leven in en met het water. Het Latijnse begrip VIS VITALIS betekent 'levenskracht' waarbij het woord 'vis' voor kracht staat. In het Centraal Museum was het deze kracht die een levendig tentoonstellingsprogramma opleverde met unieke visstillevens van Hollandse en Vlaamse Meesters, maar ook met antiquarische visboeken, vissen in aquaria en een serie speelfilms over vis en visserij.

Sinds de 18de eeuw zoekt men naar manieren om vissen te bewaren voor onderzoek. De vissen worden gedroogd, op karton geplakt, op sterk water gezet of van hun vlees ontdaan om als graat (wat er uitziet als kant) bewaard te worden. 's Werelds grootste verzameling geconserveerde vissen uit de 18de eeuw bevindt zich in museum Naturalis te Leiden. Gastconservator Martien van Oijen (conservator vis) liet in Vis Mortua een selectie zien.

• Vis Mortua, (Centraal Museum Krant, 14, 2004), 7

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.0F995A66-4BB3-4AFF-8876-99081E96B9DB