Grafisch ontwerper en illustrator Max Kisman heeft zich de afgelopen jaren meer toegelegd op autonome kunstprojecten, waarin hij nadrukkelijker het experiment zoekt. Zijn herkenbare handschrift is de drager geworden van een persoonlijke zoektocht naar identiteit, waarin zijn Indonesische afkomst en zijn mannelijkheid belangrijke motieven zijn. Het werk manifesteert zich op papier, in animaties en projecties en in experimenten met schaduwpoppen die refereren aan Javaanse wayangpoppen en met zelf gecomponeerde muziek en eigen teksten. Op dit moment is zijn vredesduif die hij tekende voor de oproep tot een universele vrede van Peace Now! alom vertegenwoordigd in het straatbeeld van Nederland.

De tentoonstelling Kuspinah – Ik heb alleen jouw naam is een eerbetoon aan de voor Kisman onbekende Indonesische grootmoeder Kuspinah. Omdat hij als tweede generatie in Nederland opgroeide, ver van haar in Indonesië verwijderd, heeft hij haar nooit gekend. Dit gemis is een metafoor voor de dubbele culturele identiteit die hij in zich draagt. De doorwerking van het koloniale leven speelt hierbij een belangrijke rol. De animaties, wandkleden en sculpturen zijn gebaseerd op zijn dagboektekeningen waarin verlangen, gemis, verbinding en ‘erbij horen’ terugkerende elementen zijn.

Max Kisman (Doetinchem, 1953) heeft internationale erkenning gekregen voor zijn bijdragen aan het grafisch ontwerpen, waarbij hij in de jaren tachtig van de vorige eeuw al experimenteerde met computers voor zijn typografie en animaties. Daarbij heeft hij intensief samengewerkt met gedrukte- en audiovisuele media zoals de Volkskrant en de VPRO. Zijn unieke stijl van digitale en handgetekende elementen maken hem tot een invloedrijke en gerenommeerde figuur in en voorbij de wereld van het grafisch ontwerp.

Tot en met 5 januari 2025 vindt in het Wereldmuseum Amsterdam de groepstentoonstelling Imprints plaats waarin Kisman eveneens een presentatie heeft.