Voor zijn solotentoonstelling in het Centraal Museum heeft Jasper Hagenaar (Tilburg, 1977) niet alleen een reeks nieuwe schilderijen gemaakt, maar ook het interieur van de zaal naar zijn hand gezet. Door muren te plaatsen op de grenslijnen van de betonnen vloerdelen tegenover de glaswanden, zijn er drie zaaltjes ontstaan. De ruimtes werken als diorama’s, want in eerste instantie kun je de schilderijen alleen door het glas en van een afstand bekijken. Jasper hoopt dat de bezoeker zo bewuster gaat kijken.

De schilderijen die de kunstenaar presenteert, zijn geïnspireerd op werken uit de collectie moderne kunst van het museum – op het soort modernisme waarmee hij in zijn jeugd vertrouwd raakte dankzij de museumbezoeken met zijn ouders. Hij schildert ze echter niet na maar maakt met karton, hout en klei nieuwe ruimtelijke modellen: de studieobjecten voor nieuwe schilderijen. De kleine formaten en de gebroken, gedempte kleuren van de schilderijen roepen enigszins melancholisch een voorbije tijd op: de vervlogen dagen van het abstracte modernisme.

Voor zijn solotentoonstelling in het Centraal Museum heeft Jasper Hagenaar (Tilburg, 1977) niet alleen een reeks nieuwe schilderijen gemaakt, maar ook het interieur van de zaal naar zijn hand gezet. Door muren te plaatsen op de grenslijnen van de betonnen vloerdelen tegenover de glaswanden, zijn er drie zaaltjes ontstaan. De ruimtes werken als diorama’s, want in eerste instantie kun je de schilderijen alleen door het glas en van een afstand bekijken. Jasper hoopt dat de bezoeker zo bewuster gaat kijken.

De schilderijen die de kunstenaar presenteert, zijn geïnspireerd op werken uit de collectie moderne kunst van het museum – op het soort modernisme waarmee hij in zijn jeugd vertrouwd raakte dankzij de museumbezoeken met zijn ouders. Hij schildert ze echter niet na maar maakt met karton, hout en klei nieuwe ruimtelijke modellen: de studieobjecten voor nieuwe schilderijen. De kleine formaten en de gebroken, gedempte kleuren van de schilderijen roepen enigszins melancholisch een voorbije tijd op: de vervlogen dagen van het abstracte modernisme.

Documentatie

  • Binnen kijken bij Jasper Hagenaar, Koos de Wilt, (Collect : kunst & antiekjournaal, 25, 6, september 2021), pp. 24-27

Collectie in deze tentoonstelling

  • In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.027a2e70-27ec-4eff-b88c-9159b8f3501d

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over deze tentoonstelling? Laat het ons weten!