In Andere Geschiedenis volgens Dirkje Kuik en Philipp Gufler worden van Dirkje Kuik volop tekeningen, etsen, litho’s en schilderijen met Utrecht als inspiratiebron getoond. In opdracht van het museum maakte de kunstenaar Philipp Gufler (Augsburg, 1989) een Quilt – een gezeefdrukt doek – over het leven van Kuik. Deze maakt onderdeel uit van een serie waarin Gufler kunstenaars, schrijvers, een LHBTQI+ tijdschrift en verdwenen queer plekken verbeeldt. Johann Joachim Winckelmann, Wies Smals en het tijdschrift Die Freundin komen o.a. aan bod. Deze Quilts zijn te zien in de tentoonstelling. Andere Geschiedenis wordt geopend op 18 januari, tijdens de viering van het zeventigjarige bestaan van LHBTQI+-belangenorganisatie COC Midden-Nederland.

Dirkje Kuik
Dirkje Kuik woonde en werkte haar hele leven in Utrecht. Kuik’s werk is doordrongen van een hang naar het verleden. In de jaren vijftig, zestig en zeventig moderniseerde de stad Utrecht in rap tempo, maar Kuik zag liever een oude stad, en creëerde deze zelf in haar werk. In deze romantische, ruïneuze stad woonde zij graag – niet in een stad van kaalslag voor modernisering. Als – zeer belezen – schrijfster van romans en essays won zij onder meer de Multatuliprijs. Zij richtte in 1960 samen met J.H. Moesman (1909-1988) en Henc van Maarseveen (1926-2012) het grafisch gezelschap De Luis op. Ze was een spil in het Utrechtse kunstleven.

Philipp Gufler
Kuik’s werk wordt geflankeerd door Quilts gemaakt door de kunstenaar Philipp Gufler (Augsburg, 1989). In deze serie werken onderzoekt Gufler kunstenaars, schrijvers, een LHBTQI+ tijdschrift en verdwenen queer plekken. Zo brengt hij een hommage aan deze andere geschiedenis, die hij presenteert in verschillende lagen van zijn Quilts. De onderwerpen die in de Quilts van Gufler centraal staan, zijn sterk verbonden met zijn eigen levenspad en artistieke praktijk.

Andere Geschiedenis wordt geopend op 18 januari, tijdens de viering van het zeventigjarige bestaan van LHBTQI+ belangenorganisatie COC Midden Nederland.

Ontdek het veelzijdige werk van de Utrechtse Dirkje Kuik, naast de Quilts van Philipp Gufler.
In Andere Geschiedenis volgens Dirkje Kuik en Philipp Gufler worden van Dirkje Kuik volop tekeningen, etsen, litho’s en schilderijen met Utrecht als inspiratiebron getoond. In opdracht van het museum maakte de kunstenaar Philipp Gufler (Augsburg, 1989) een Quilt – een gezeefdrukt doek – over het leven van Kuik. Deze maakt onderdeel uit van een serie waarin Gufler kunstenaars, schrijvers, een LHBTQI+ tijdschrift en verdwenen queer plekken verbeeldt. Johann Joachim Winckelmann, Wies Smals en het tijdschrift Die Freundin komen o.a. aan bod. Deze Quilts zijn te zien in de tentoonstelling. Andere Geschiedenis wordt geopend op 18 januari, tijdens de viering van het zeventigjarige bestaan van LHBTQI+-belangenorganisatie COC Midden-Nederland.

Dirkje Kuik

Philipp Gufler

Andere Geschiedenis werd geopend op 18 januari 2020, tijdens de viering van het zeventigjarige bestaan van LHBTQI+ belangenorganisatie COC Midden Nederland.