Naar aanleiding van een opdracht in 1989 van de Bayerische Hypothek Bank stelde de Zwitserse kunstenaar Thomas Huber (1955) voor om 'het kapitaal tot zeep om te smelten'. De opdrachtgever bedankte voor de eer, maar Huber werkte consequent door aan zijn plan. Uiteindelijk resulteerde dit in een groot aantal schilderijen, tekeningen, aquarellen en een schaalmodel van de bank, compleet met alle figuren die een rol spelen in het bizarre sprookje van Huber, dat eindigt met de metamorfose van geld in zeep. Het beleefde in zijn complete vorm in 1992 zijn wereldpremière in het Centraal Museum.

Gedurende de eerste tien dagen van de expositie was Huber zelf aanwezig in het museum om als directeur van de bank tekst en uitleg te geven aan de bezoekers en speciale gasten. Daartoe hield hij een groot aantal lezingen en verzorgde hij spreekuren in de kamer van de museumdirecteur. Deze kamer onderging een complete herinrichting naar de wensen en inzichten van Huber.

Na de uitleg van de kunstenaar werden de bezoekers en gasten door Huber rondgeleid over de tentoonstelling. Om de wisselwerking tussen de kunstenaar en het publiek te ondersteunen werd de tentoonstelling zo ingericht dat de opstelling naar believen veranderd kon worden. Huber meende dat de werken niet zozeer de definitieve kunstwerken waren, maar de zetstukken waarmee het verhaal elke keer opnieuw tot leven werd gebracht.

'De Bank' werd overgenomen door het Kunsthaus Zürich en Kestner Gesellschaft Hannover. Na de tentoonstelling bleef de inrichting van de 'directeurskamer' in het Centraal Museum intact en verhuisde de directeur naar een bescheidener werkruimte.

Het project werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het toenmalige ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur, het Praktijkbureau Beeldende Kunstopdrachten, UBO verzekeringen te Utrecht en het Institut für Auslandsbeziehungen.

• Thomas Huber : Der Duft des Geldes : Die Bank, eine Wertvorstellung, Red. Ellen de Bruijne, Let Geerling. Texte Sjarel Ex ... [et al.], Jürgen Häuser (Darmstadt, 1992), 160 p.
  • Thomas Huber : Der Duft des Geldes : Die Seife = Thomas Huber : De geur van geld : De zeep, tekst Thomas Huber. produktie Ellen de Bruijne, Centraal Museum (Utrecht, 1992), Doosje met zeep en vouwblad
  • Thomas Huber : Die Bank, eine Wertvorstellung : schriftliche Niederlegung einer Rede zur ästhetischen Ökonomie, Thomas Huber. [Vorw. Jean-Christophe Ammann], Verlag Jürgen Häusser, Galerie Philomene Magers (Bonn), 31 p.

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.87DA3BC6-58FC-4AA0-B977-B588C93E8F7C