Ter gelegenheid van het 61ste lustrum van de Utrechtse universiteit werd van 21 juni tot eind september 1941 een tentoonstelling gehouden met werken van Utrechtse meesters uit de 15de tot en met de 17de eeuw. Aanvankelijk was het de bedoeling om schilderijen uit de museumcollectie aan te vullen met werken uit particuliere collecties. Door de oorlogsomstandigheden kon dat plan niet verder uitgewerkt worden. Het Utrechts Nieuwsblad van 21 juni 1941 meldt dan ook dat er "vrij wat oude bekenden te zien zijn".

Een deel van de Utrechtse schilderijen werd tentoongesteld in de zogeheten stijlkamers die verschillende tijdvakken vertegenwoordigden.

Al met al telde de tentoonstelling ruim 240 werken van onder meer Gerard van Honthorst, Theodoor van Baburen, Joachim Wttewael, Hendrick Bloemaert, Jan van Bijlert, Cornelis van Poelenburgh, Hendrick ter Brugghen, Paulus Moreelse, Pieter Saenredam, Paulus Bor, Joost van Atteveld en Jan Both.

Van Abraham Bloemaert werd onder meer De aanbidding van de drie koningen getoond, door diverse kranten als "een der prachtige doeken op de expositie" omschreven. Ook werd het Drieluik met de intocht van Christus in Jeruzalem van Jan van Scorel tentoongesteld, enkele maanden eerder geschonken door F.H. Fentener van Vlissingen.

• Catalogus van schilderijen der Utrechtsche School, Centraal Museum (Utrecht, 1941), 72 p., 30 p. pl

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.55A11B16-1C19-4C5D-9063-F83E4661A4E8