Hij is één van de pioniers die Nederland internationaal op de kaart heeft gezet als modeland: modeontwerper Alexander van Slobbe (1959). Hij vierde vorig jaar zijn twintigjarig jubileum. Dit was een reden voor het Centraal Museum om van 13 februari t/m 16 mei 2010 een grote tentoonstelling te wijden aan deze meester van de verfijnde, minimalistische ontwerpen en voortrekker van de typisch Nederlandse mode, Dutch Modernism. Bij de samenstelling en totstandkoming van de tentoonstelling Stof tot nadenken is Van Slobbe zelf actief betrokken.

Stof tot nadenken
Alexander van Slobbe is wars van modegrillen. De modeontwerper heeft een onafhankelijke houding die nieuwsgierig maakt naar zijn denkwijze en de manier waarop zijn ontwerpen tot stand komen. Stof tot nadenken toont dan ook niet alleen de uiteindelijke ontwerpen, maar doet de dynamiek en het creatieve proces van modevormgeving ervaren: Van Van Slobbes persoonlijke archief in de vorm van patronen, stofstalen, films en foto’s tot bestaande en nieuwe samenwerkingsverbanden met onder anderen Claudy Jongstra, Koninklijke Tichelaar Makkum en PUMA.

Alexander van Slobbe
Van Slobbe was zijn tijd ver vooruit. Sinds het begin van zijn carrière toont hij een onverminderde interesse in het ontwerpproces, het ambacht, het vakmanschap, de kwaliteit en de constructie. In de modewereld is dit pas vanaf het midden van de jaren ’90 een tendens, als tegenreactie op de industrialisatie in de mode. Technieken en de hand van de maker zijn opnieuw centraal komen te staan. In Nederland was Alexander van Slobbe de wegbereider hiervan; hij vormt een belangrijke inspirator voor de Nederlandse ontwerpers van nu.
Alexander van Slobbe studeerde cum laude af aan de kunstacademie in Arnhem. Zijn ontwerpen zijn vanaf de late jaren ’80 over de hele wereld te zien geweest in onder andere Tokyo, New York, Los Angeles, Wenen, San Paolo en Hong Kong. In 1988 richtte hij het vrouwenlabel orson + bodil op, in 1993 volgde het populaire mannenlabel SO. In 2003 won hij de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs.

Collectie mode en kostuums
Het Centraal Museum verzamelt al vanaf de jaren ’90 ontwerpen van Alexander van Slobbe. De mode- en kostuumcollectie van het Centraal Museum behoort tot de belangrijkste van Nederland. Regelmatig organiseert het museum tentoonstellingen, die de diversiteit van deze collectie weergeven en de actuele ontwikkelingen in de modevormgeving weerspiegelen. Het Centraal Museum positioneert zich daarbij als voortrekker.

Verdiepingsproject Patroon Ontrafeld
Alexander van Slobbe geeft eenmalig één van zijn patronen vrij, speciaal voor het verdiepingsproject Patroon Ontrafeld, dat bij de tentoonstelling wordt georganiseerd. Het is bijzonder dat een vormgever zijn ontwerp ter beschikking stelt aan het publiek en hen zo een uniek kijkje in zijn creatieve brein verschaft. In de tentoonstelling is een zaal ingericht als naaiatelier, waar bezoekers zelf aan de slag kunnen met het patroon van Van Slobbe, de jurk Joy-CM. Het programma rondom Patroon Ontrafeld bestaat o.a. uit een workshops door bekende kunstenaars en ontwerpers, workshops ‘naaien for dummies’ en als climax een ontwerpwedstrijd en een modeshow in het museum.

Boek Alexander van Slobbe, and... and... and...
Tegelijk met de opening van de tentoonstelling heeft uitgeverij Valiz de eerste grote publicatie gepresenteerd van en over modeontwerper Alexander van Slobbe: Alexander van Slobbe, and... and... and... Het boek plaatst het oeuvre van Van Slobbe in een brede context door essays van en diverse nieuwe beeldreportages, die alle een autonome visie zijn op het werk van Van Slobbe.

Holland Art Cities
Deze tentoonstelling is onderdeel van het officiële programma van Holland Art Cities 2009-2010. In deze periode stonden de vier grote steden van Nederland in het teken van kunst en cultuur tijdens het evenement ‘Holland Art Cities’. Voor dit evenement bundelden tien topmusea in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hun krachten om een ongekend kunstaanbod te presenteren.
Voor meer informatie zie www.hollandartcities.com

Vormgever

Marianne de Vrijer

• Ga zelf eens aan de slag, Esther Wouters, (leeg record, 2, 7, april 2010), 10 - 12
  • Handleiding patroon Joy-CM, Alexander van Slobbe, Centraal Museum (Utrecht, 2010), 2 bl.
  • Kunststof TV : Yasmine Atlas, Alexander van Slobbe, Nanine Linning, Netsayi, [interviews Joost Karhof], DVD

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.D25B8756-36C8-4497-9864-56D876BD4B3F