In 1917 verscheen de eerste editie van De Stijl: het ‘tijdschrift voor nieuwe beelding’. Het ideologische en experimentele blad had slechts een kleine honderd abonnees, maar de invloed ervan is nog altijd voelbaar.

100 jaar later staat De Stijl bekend als een belangrijke kunststroming, waarvan de kunstenaars wereldwijd bekend zijn: Piet Mondriaan, Jan Oud, maar met name ook de Utrechters Theo van Doesburg, Bart van der Leck en Gerrit Rietveld. In 2017 viert het Centraal Museum het 100-jarig bestaan van De Stijl met een ode aan het Rietveld Schröderhuis, het internationale icoon van De Stijl in Utrecht. In het kader van het 'Mondraan to Dutch Design' jaar, waar ook een affiche van bewaard wordt in het affiche archief CMU.

Gerrit Rietveld was van oorsprong meubelmaker. Hij werd in 1919 lid van De Stijl en ontwikkelde zich later tot zelfstandig architect. Rietveld maakte de idealen van De Stijl ruimtelijk zichtbaar, met als iconisch hoogtepunt het Rietveld Schröderhuis aan de Frederik Hendriklaan in Utrecht. Het Rietveld Schröderhuis is het eerste huis ter wereld dat gebouwd werd volgens de principes van De Stijl: radicaal en vernieuwend. Nog steeds is het huis een inspiratiebron voor architecten en kunstenaars over de hele wereld.

De tentoonstelling Rietvelds Meesterwerk: Leve De Stijl! zoomt in op Rietvelds leven tijdens De Stijl-jaren. Wie was deze man, in welke omgeving leefde hij en wat waren zijn drijfveren? Wat bracht hem tot het bouwen van dit Nederlands Werelderfgoed? De tentoonstelling schetst een profiel van Utrecht in de ‘roerige’ jaren twintig. Ook de omgeving van Gerrit Rietveld wordt belicht. Zijn contacten rondom het tijdschrift De Stijl, maar ook in het eigen Utrecht zoals Truus Schröder, Willem van Leusden, Willem Maas en Sybold van Ravesteijn zijn onmiskenbaar verbonden aan de ontwikkeling van deze bekende kunstenaar en de realisatie van zijn ’UFO van Utrecht’.

Werken aan een liefdesklus
De tentoonstelling Rietvelds Meesterwerk: Leve de Stijl! eindigt in een Werkplaats. Kunstenaar David Bade gaat hier met bezoekers klussen aan een nieuw Rietveld Schröderhuis. Bade ziet het Rietveld Schröderhuis als een ‘liefdesklus’: het resultaat van een bijzondere samenwerking en liefde. Daarom vraagt hij aan de bezoeker ‘Wat is jouw liefdesklus?’ Met andere woorden: voor wie heb jij een liefdesklus geklaard of voor wie zou je dat willen doen? En welke liefdesklus heb jij ooit ontvangen of zou je willen dat voor jou gedaan werd? ‘Liefdesklus’ kan concreet en figuurlijk opgevat worden.

Bezoekers reageren op deze vraag door te schrijven of tekenen. Deze reacties zijn voor David Bade de inspiratie voor zijn kunstwerk. Zo groeit er langzaam in de Werkplaats een uit zijn voegen barstende versie van het Rietveld Schröderhuis, een nieuw kunstwerk dat deel wordt van de collectie van het Centraal Museum. De Werkplaats wordt bemand door alumni van IBB (Instituto Buena Bista, Curaçao) en studenten van kunstopleidingen in Utrecht. David Bade zal zelf regelmatig aanwezig zijn om aan zijn kunstwerk te werken en bezoekers te woord te staan.

• 100 Jaar De Stijl, Pam van der Veen en Max de Valck, (Uitagenda Utrecht, 22, maart 2017), 12-14 en 29, 31 en 42
  • De Stijl, (Leven! magazine Utrecht, 15, zomer 2017), 95-101, 114, 115
  • Mondriaan tot Dutch Design, 100 Jaar De Stijl, alle uitingen in beeld ([Utrecht], [2018]), 66 p.

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.DEE52E43-91FE-43EC-AC3B-F48692FA194A