Queerussia: the hidden (p)art in de binnentuin is het rondreizende deel van deze expositie. De tentoonstelling is een initiatief van galerie MooiMan uit Groningen. Via het Queerfest St. Petersburg legde de galerie in april 2012 contacten met Russische kunstenaars die een expositie zouden kunnen vormen in het kader van het Nederland-Ruslandjaar waarin de 400 jarige betrekkingen van Nederland met Rusland worden gevierd. Het doel van de expositie is om een ander geluid te laten horen en zien wat er met de LGBT-gemeenschap in Rusland gebeurt door de homofobe wetten. Zeker gezien op 11 juni in de Doema definitief besloten wordt om de wet op het verbieden van elke vorm van homopropaganda aan te nemen waarmee het eind juni als wet van kracht kan worden.

Nederland-Rusland jaar en Roze Zaterdag
De expositie Queerussia: the hidden (p)art is onderdeel van het officiële culturele programma van het Nederland-Rusland jaar en zelfs als Queer-expo goedgekeurd door Russische autoriteiten. De tentoonstelling is in het kader van de Roze Zaterdag in Utrecht een maand lang te zien in de binnentuin. De presentatie laat glashelder zien wat in Rusland momenteel illegaal is. Zoals de foto's van Alexey Tikonov van zoenende mannenstellen bij toeristische hotspots van St. Petersburg. Ook de bittere gevolgen van homofobe wetgeving in Rusland worden duidelijk gemaakt. In een kleine, omsloten ruimte worden foto's getoond van het 'Asylum' project van de uit Rusland gevluchte Alexander Kargaltsev. Hierop zijn jonge getalenteerde Russen te zien die naar de VS vluchten en daar asiel aanvragen vanwege hun geaardheid. Een uitstroom die op dit moment plaats vindt. De foto's worden ondersteund met statements van o.a. Erwin Olaf, Peter Rehwinkel, Boris Dittrich.

Tijdens de expositie zal ook een overzichtvideo getoond worden met interviews met o.a. Kees van Twist, voormalig directeur Groninger Museum, bestuurslid Oerol Festival en Rietveld Academie en Koen van Dijk, directeur COC Nederland.

Als deelnemer aan het Rusland-Nederland jaar is de expositie van galerie MooiMan tot op heden zonder subsidiegelden tot stand gekomen. De expositie zal hierna te zien zijn tijdens de worldOUtgames in Antwerpen deels voor de ingang van het Muhka, hét museum voor moderne kunst in België. Later dit jaar zal het te zien zijn tijdens het Homotopia Arts Festival te Liverpool. Onderhandelingen om de expositie o.a. in Berlijn te tonen, zijn gaande.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.BBBC1BDD-791C-4284-913A-6A6E54B495CE