Bijna vijftig jaar waren kunstenaars Peter Vos (Utrecht, 1935-2010) en Charles Donker (Utrecht, 1940) met elkaar bevriend. Vos werd in 2010 75 en Donker 70. Hun verjaardagen en het feit dat zij bij voorkeur samen exposeerden was voor het Centraal Museum aanleiding om van 11 september 2010 t/m 9 januari 2011 een dubbelpresentatie met een uitgebreid overzicht van tekeningen en prenten van de twee vooraanstaande kunstenaars te organiseren.
Op 6 november 2010 overleed Peter Vos.

Vos en Donker deelden hun liefde voor de natuur. De motieven voor hun kunst vonden ze dan ook daarin: Vos tekende de beesten in het veld en de vogels in de lucht, terwijl Donker vooral de landschappen in zijn etsen vastlegt. Hun observatievermogen is scherp en getraind, en vormt de basis van hun beeldend werk. Dit heeft echter niet geleid tot eenzelfde stijl of beeldinhoud. Hun werk is volkomen verschillend, zoals ook de kunstenaars zelf dat zijn.

Peter Vos en Charles Donker
Vos en Donker hebben beiden hun sporen meer dan verdiend. Ze maken deel uit van een oudere generatie kunstenaars, die traditionele technieken hanteert. Hun werk wordt gekenmerkt door een klassiek idioom: figuratie in heel precieze en doorwerkte voorstellingen.

Peter Vos
Peter Vos (Utrecht, 1935-2010) was een veelgevraagd illustrator, die onder andere werkte voor Vrij Nederland. Ook heeft hij vele boeken en boekomslagen geillustreerd. Beroemd zijn de illustraties die Vos maakte voor Sprookjes van de Lage Landen uit 1972 van Eelke de Jong en Hans Sleutelaar evenals Vos’ Beestenkwartet uit 1970.
Peter Vos was met zijn grote taalgevoeligheid een literaire tekenaar die zich graag van beeldspraak bediende. Hij liet reigers bijvoorbeeld de bijbelse Kruisiging uitbeelden, en schetste met mussen een beknopte geschiedenis van de stad Utrecht. Zoals in de Metamorfosen van Ovidius mensen in dieren transformeren, zo transformeert Vos taal in beeld.

Charles Donker
Charles Donker (Utrecht, 1940) specialiseerde zich in de etstechniek en toont hierin een enorme veelzijdigheid. Zijn eerste prenten waren decoratief en soms zelfs lichtelijk surrealistisch, maar gaandeweg werkte hij steeds naturalistischer.
Donker is een zintuiglijke kunstenaar. Zijn etsnaald fungeert als een seismische naald die de trillingen van aarde, lucht, licht en weersgesteldheid haarfijn opvangt en op de plaat omzet. Donker ‘vangt’ de natuur niet in een plaatje, maar maakt de zinnelijke ervaring ervan tastbaar.

Publicatie
Bij de tentoonstelling verscheen een rijk geïllustreerde catalogus met een essay over Charles Donker van Dr. Jan Piet Filedt Kok – tevens gastconservator van de tentoonstelling – en een essay over Peter Vos van Prof. Dr. Eddy de Jongh. De catalogus is mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Stichting Sanssouci.
ISBN: 978-90-5983-205-3; Prijs: € 12,95

Het Centraal Museum is het Rijksmuseum Amsterdam zeer erkentelijk voor de bruikleen van een groot aantal van de getoonde werken.

Documentatie

  • [Objectenlijst bij de tentoonstelling Peter Vos & Charles Donker in het Centraal Museum, 2010-2011], s.n. ([S.l., 2010]), [S.p.]
  • Charles Donker, [interview Ingmar Heytze, camara Ellen Weijers], Centraal Museum (Utrecht, 2010), DVD
  • Duo : Peter Vos en Charles Donker in Utrecht (De keus van Kunstschrift, (oktober/november), Gijsbert van der Wal, (Kunstschrift, 54, 5, okt./nov. 2010), 51 - 52

Collectie in deze tentoonstelling

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.A5281F16-E9B5-4BB8-BDCE-06E0BBD8E4A4

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over deze tentoonstelling? Laat het ons weten!