In het Nederlands interieur heeft de schouw als bron van warmte altijd een belangrijke plaats ingenomen. Vooral na 1500 werd de opbouw van de schouw monumentaal, wat samenhangt met de voortschrijdende wooncultuur in de renaissance- en de barokperiode. Een hoogtepunt in de monumenale ontwikkeling van de schouw werd bereikt aan het einde van de 17e en het begin van de 18e eeuw. In die periode kwam de Lodewijk XIV-stijl in ons land onder koning-stadhouder Willem III tot bloei.

Beslissend voor de verbreiding van de nieuwe stijl was de komst in 1685 van een uitgeweken hugenoot, de architect en graveur Daniël Marot (1661-1752). Hij ontwierp onder meer paleis Kneuterdijk in Den Haag, de tuinen van paleis Het Loo, de verbouwing van Huis ten Bosch en het interieur van Slot Zeist.

Het Centraal Museum bezit een schouw die weliswaar niet als een eigenhandig werk van Marot beschouwd kan worden, maar die wel veel voor diens stijl kenmerkende elementen bevatl. De schouw, rond 1720-1725 gemaakt, is afkomstig van het "Notarishuis" aan Achter de Dom 180, waar nog enkele mooie schoorstenen uit dezelfde periode aanwezig zijn.

In het paneel boven de spiegel bevond zich vanaf een onbekende datum tot 1873 een bloemstuk uit 1624 door Roelant Saverij (1578-1639) dat sinds 1918 eveneens deel uitmaakt van de verzameling van het Centraal Museum. Het werd in 1873 vervangen door 'een stuk gobelin-behangsel' dat ten tijde van de plaatsing in het Centraal Museum op zijn beurt moest wijken voor het huidige reliëf. Dit is een afgietsel van een houten beeldhouwwerk dat dezelfde positie inneemt in de schouw in de linker voorkamer in het Notarishuis. Afgebeeld is de Roof van Proserpina.

De ongeslepen spiegel is tussen 1904 en 1928 aangebracht ter vervanging van een oudere; in de museumcatalogus van 1904 is nog sprake van een geslepen spiegel, terwijl die van 1928 een nieuwe spiegel vermeldt.

Van augustus 1963 tot en met december 1972 werd elke maand speciale aandacht geschonken aan een of meerdere objecten uit de collectie van het Centraal Museum.
In november 1965 was de schouw Kunstwerk van de maand.

• Kunstwerk van de maand november 1965, Centraal Museum (Utrecht, 1965)

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.2550F576-72FD-4BCC-AFB0-043242CE6E6D