Het Stierengevecht van Herman Janzen (1923-1986) was in mei 1964 Kunstwerk van de maand. Uit de toelichting: "Het is een gemeenplaats om te zeggen dat wij in een dynamische tijd leven. Recente richtingen in de schilder- en beeldhouwkunst pogen dynamiek, vitaliteit en energie in beeldende tekens vast te leggen. Zowel bij abstract werkende kunstenaars, als bij meesters die de figuratieve traditie handhaven, vinden wij dit streven terug. Het tot uitdrukking brengen van actie en van het voorbijgaande moment zijn niet alleen belangrijke factoren in de hedendaagse schilderkunst, maar ook in de moderne sculptuur."

Het verhaal wat Herman Janzen vertelt met zijn beeldje, is zonder meer duidelijk. Een tot het uiterste getergde stier is komen aanstormen en heeft de torero, zijn kwelgeest, op de horens genomen om hem straks op de grond neer te smakken. Maar het opvallende van het beeldje is dat we op het eerste gezicht minder aan een bloedig gebeuren, dan aan de sierlijke en ritmische beweging van een ballet worden herinnerd.

Aan de Hobbemalaan in Utrecht is een ander beeld van Janzen te zien. Het stelt de Utrechtse schilder Jan van Scorel voor, en is in 1985 gemaakt.

Van augustus 1963 tot en met december 1972 werd elke maand speciale aandacht geschonken aan een of meerdere objecten uit de collectie van het Centraal Museum.

• Kunstwerk van de maand mei 1964, Centraal Museum (Utrecht, 1964)

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.B1D37A79-37A0-470E-834C-7470E5B33C63