Het "Televisiehuis" van Lily ter Kuile (1926) was in juni 1969 kunstwerk van de maand. Het is een beschilderd, gedeeltelijk geglazuurd stuk keramiek, voorstellende een gebouw met drie verdiepingen met een man op de tweede etage, die geconcentreerd televisie zit te kijken, een moeder met kind die op de eerste etage hetzelfde doen, en een man op de begane grond, die voor zijn tv-toestel in slaap is gevallen. Het werk is uit 1964, zodat er op het dak nog een tv-antenne voor de ontvangst te zien is; het woud van antennes werd vanaf 1970 vervangen door centrale antenne-inrichtingen ('kabeltelevisie').

Het geheel, slechts 39 cm hoog, is sterk anekdotisch, wat geaccentueerd wordt door de grote neuzen van de figuurtjes. Ter Kuile ging in haar plastiekjes nooit tot abstracte vormen over: ze beeldde altijd het herkenbare uit. Het werk was in 1964 door het Centraal Museum aangekocht.

Van augustus 1963 tot en met december 1972 werd elke maand speciale aandacht geschonken aan een object uit de collectie van het Centraal Museum.

Centraal Museum, Dépendance Maliebaan 42

• Kunstwerk van de maand juni 1969, Centraal Museum (Utrecht, 1969)

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.B43B0C2D-E49B-4940-9F91-2A2715CD5852