Jan Sluyters (1881-1956) heeft zich nogal wat modestijlen eigen gemaakt - fauvisme, expressionisme, luminisme, kubisme, maar heeft een zeer eigen trant gevonden, waarin alles wat hij van experimenteren had geleerd, is verwerkt en bezonken. Het 'Zittend naakt' uit 1926, dat in juli 1968 het kunstwerk van de maand was, heeft al enkele kenmerken van een eigen stijl. Het naakte vrouwenlichaam wordt in alle kleurigheid weergegeven, waarbij Sluyters de kleuren mengt als een impressionist, maar bij het schilderen van de achtergrond afzonderlijke kleuren naast elkaar zet, zoals de expressionisten doen.

Dit doek was vanaf 1940 in bruikleen bij het Centraal Museum en later bij het Stedelijke Museum in Amsterdam. Het kwam in 1963 als legaat in het bezit van het eerstgenoemde museum, tezamen met onder meer zeven andere schilderijen van Jan Sluyters. Ze waren geschonken door H. van der Vuurst de Vries, een vrouwenarts in Utrecht, en zijn vrouw.

Van augustus 1963 tot en met december 1972 werd elke maand speciale aandacht geschonken aan een object uit de collectie van het Centraal Museum.

• Kunstwerk van de maand juli 1968, Centraal Museum (Utrecht, 1968)

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.DB206D5C-D524-45FB-B5C5-17D2EBDD4094