In de geschiedenis van de Nederlandse schilderkunst nemen de Amsterdamse Joffers een bijzondere plaats in. Het was een groep van acht Amsterdamse kunstenaressen die onder deze naam (gegeven door de kunstcriticus Albert Plasschaert) in de eerste helft van de 20e eeuw een eigen, waardevolle bijdrage hebben geleverd. Maria van Regteren Altena, Ans van den Berg, Jo Bauer Stumpff, Nelly Bodenheim, Lizzy Ansingh, Coba Ritsema, Coba Surie en Betsie Westendorp-Osieck, allen geboren tussen 1868 en 1880, waren afkomstig uit welgestelde families waarin veel aan kunst werd gedaan. Door hun families werden de vrouwen aangespoord om een kunstopleiding te volgen. Ze hebben gezamenlijk maar ieder toch op zeer persoonlijke wijze de traditie van het impressionisme tot zeer ver in de 20e eeuw (de laatste joffer overleed in 1970) voortgezet. Overigens zijn veel stromingen en modes aan hen voorbijgegaan. Vandaar dat het belang van de Amsterdamse Joffers soms gerelativeerd wordt: ze waren niet echt vernieuwend.

Van deze schilderessen wordt Coba Ritsema (1876-1961) wel als de belangrijkste beschouwd. Dat is ook tot uiting gekomen in de vele onderscheidingen die haar ten deel vielen: zo werd haar in 1957 voor haar gehele oeuvre de Rembrandtprijs van de gemeente Leiden toegekend.

In juli 1967 was het schilderij Meisje in het Wit uit ca. 1935 kunstwerk van de maand. In de toelichting werd haar werk getypeerd als “fors, mannelijk soms haast”, met een verwantschap met Breitner en in de verte met Manet. Haar werk “(...) wordt toch steeds weer verzacht door het tere verglijden van de schaduwen over haar hecht gebouwde figuurstukken en stillevens. Haar verfopdracht is meestal rijk en rul, haar coloriet vol van steeds wisselende nuances. Een voorname, sterke kunst.” Het portret dat werd tentoongesteld, werd omschreven als “(...) sterk van compositie die wordt bepaald door de horizontale en verticale lijnen van stoel en behang. Maar het belangrijkste toch wel is het meesterlijke spel van ingehouden kleuren die met zachte overgangen dit portret maken tot een picturale symfonie van tonen.”

Van augustus 1963 tot en met december 1972 werd elke maand speciale aandacht geschonken aan een object uit de collectie van het Centraal Museum.

Documentatie

  • Kunstwerk van de maand juli 1967, Centraal Museum (Utrecht, 1967)

Collectie in deze tentoonstelling

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.318F3F88-9C3D-40A2-898B-5612304FD361

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit tentoonstelling? Laat het ons weten!