Het 57 cm hoge beeld 'Blinde man' van Cor Hund (1915-2008) was in juli 1966 het Kunstwerk van de maand. Van augustus 1963 tot en met december 1972 werd elke maand speciale aandacht geschonken aan een of meerdere objecten uit de collectie van het Centraal Museum. Elke keer werd er dan een toelichting geschreven. Bij dit beeld hield de auteur het nauwelijks droog. Over de afgebeelde man schrijft hij: "Veel erger nog dan het feitelijk niet kunnen zien van de dingen, waarin andere mensen zich dagelijks - bewust of onbewust - kunnen verheugen, is de eenzaamheid die deze man omringt. Hij mist een der belangrijkste contactmiddelen met zijn omgeving, met zijn medemensen: over veel kan hij niet meepraten. In zijn bestaan, in zijn bewegingen, in alles wat hij doet, is hij grotendeels aangewezen op de hulp van anderen. Hij weet dat hij niet eens op zijn eigen voorzichtigheid voldoende kan vertrouwen.

De eenzaamheid en de aarzeling heeft Hund in dit beeld kunnen vastleggen, de pijnlijke berusting van iemand, in wie het lciht van de hoop gedoofd is lang na het doven van het licht der ogen. (...) Het is niet een beeld gebleven. Het is een directe ontmoeting geworden met een blijvende schrijnende werkelijkheid."

• Kunstwerk van de maand juli 1966, Centraal Museum (Utrecht, 1966)

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.5A4DDE55-008C-46F1-8E8D-7FD7F8528D81