Jan Baptist Weenix behoort tot de zogeheten Italianisanten, een groep 17e eeuwse kunstenaars uit de Nederlanden, waarvan het merendeel een aantal jaren in Italië doorbracht. Weenix, geboren in 1621 in Amsterdam, vertrok eind 1642 naar Rome, waar hij vier jaar verbleef. Hij kreeg er heel wat opdrachten, vooral van kardinaal Pamphili die in 1644 tot paus werd gekozen en bekend werd als Innocentius X. Na zijn terugkeer in de Nederlanden vestigde Weenix zich in Utrecht. Merkwaardig genoeg is zijn overlijdensdatum niet bekend: hij is tussen 1659 en 1663 gestorven.

Het werk van de Italianisanten wordt onder meer gekenmerkt door 'zuidelijk' zonlicht gecombineerd met 'noordelijke' wolkenluchten, de voorkeur voor heldere kleuren en de weergave van Romeinse bouwwerken en ruïnes. Ook op het schilderij 'Italiaans landschap met ruiters bij een bron' van Weenix zijn deze kenmerken aanwezig. Het werk is een levendig en pittoresk stuk, rond 1657 geschilderd, met een goed overwogen en overzichtelijke compositie. Het is zeker geen statisch werk, wat mede veroorzaakt wordt door een gecompliceerd raffinement van licht- en schadumverdeling in enkele grotere vlakken, met name in de linkerhelft van het schilderij. Ook hier heldere kleuren, waarbij vooral de blauwe lucht en de rode mantel van een van de ruiters opvallen. Leuk detail is dat op de fries van de poort de kunstenaar zijn signatuur "Gio. [B]atta Weenix" als opschrift heeft geschilderd.

Jan Baptist Weenix is een van de belangrijkste meesters van zijn generatie. Zijn Italiaans landschap wordt dan ook tot een van de topstukken van het Centraal Museum gerekend.

Van augustus 1963 tot en met december 1972 werd elke maand speciale aandacht geschonken aan een object uit de collectie van het Centraal Museum.

• Kunstwerk van de maand augustus 1970, Centraal Museum (Utrecht, 1970)

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.3A54AACF-8810-4038-B2A7-0956B5043476