De kersttentoonstelling van 1930 was de tweede tentoonstelling die dat jaar in het Centraal Museum werd gehouden. Hare Majesteit de Koningin-Moeder Emma stelde uit haar collectie tekeningen over de provincie Utrecht ruim 100 van de fraaiste exemplaren beschikbaar. De tentoonstelling trok een talrijk en aandachtig publiek.

Tezelfdertijd, op 24 december, werd het allereerste onderdeel van het "Utrechtse schip", in de museumkelder geplaatst. Het schip was begin december 1930 bij graafwerkzaamheden bij de toenmalige Van Hoornegracht gevonden door gemeentewerklieden, in een oude bedding van de Vecht. De directeur van het Centraal Museum liet de restanten van het schip naar de kelder van het museum overbrengen. Dat gebeurde door circa dertig werklieden die, voetje voor voetje, in de snerpende kou een van de twee zogeheten berghouten met een gewicht van ruim 2000 kilo in de kelder wisten te plaatsen. Pas in 1936 was het scheepswrak voor het publiek te zien.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.8183789A-AC1A-4D3A-A58C-8CE144D4817F