In expo 7 wordt een selectie werken getoond van internationaal bekende kunstenaars verzameld door Henri Swagemakers. Swagemakers is al jong begonnen met verzamelen. De tentoonstelling toont de ontwikkeling van zijn verzameling als een avontuur; verzamelen gaat over inschatten, riskeren, prikkelen, nieuwsgierigheid en het juiste moment kiezen.

Kunstverzamelaar Henri Swagemakers studeerde rechten in Utrecht. In de Domstad werd in die tijd ook zijn grote interesse voor kunst opgewekt. Swagemakers zelf spreekt van een kunstemotie die zijn leven is gaan bepalen. De interesse voor kunst ontstond bij de jonge twintiger door het kopen van topografische kaarten, het bezoeken van Utrechtse galeries en het ontmoeten van kunstenaars zoals zijn stief-grootvader Isidoor van Mens (1890-1985), graficus en schilder. Het deed niet alleen zijn enthousiasme voor Utrecht groeien maar ook zijn liefde voor beeldende kunst uit alle windstreken en ‘nu gemaakt’ zoals Swagemakers het zelf uitdrukt. Met eenzelfde passie werd die internationale hedendaagse beeldende kunst door hem verzameld.

Swagemakers hoopt dat de getoonde selectie uit zijn collectie een inspiratiebron zal zijn voor jonge Utrechtse studenten, zodat ook zij kunst gaan verkennen om hun levensvreugde te verhogen en kunst niet afdoen als een randverschijnsel, louter ter vermaak. Het beleven van kunst wordt dan een belangrijke bijdrage aan een goede studententijd en een goede studententijd verheft de liefde voor je stad tot een liefde voor het leven.

Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie die de selectie weergeeft en de achtergrond van de tentoonstelling toelicht.

• Jong geleerd! = So It Grows! an intimate eye : een keuze uit de collectie Swagemakers = a selection from the Swagemakers collection, Tekst en red. Edwin Jacobs, Robbert Roos, Henri Swagemakers, Henri Swagemakers (Oosterhout, 2017), 80 p.
  • Een leven lang kunst verzamelen : Interview Henri Swagemakers, Sandra Smallenburg, (NRC Handelsblad, 26 januari 2017), C5 Cultureel supplement

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.051DC952-BE72-4B0A-9B9E-C925E1F41AE2