Vanaf 21 september 2002 stond het Centraal Museum vier maanden lang in het teken van "Ideaal! wonen". Dit was de eerste in een reeks thematische tentoonstellingen waarin het Centraal Museum aandacht heeft besteed aan leefcultuur en mode. "Ideaal! wonen" was een veelzijdige tentoonstelling. De ontwerpen van Rietveld kwamen aan bod, maar ook het "democratic design" van IKEA en het 17e eeuwse poppenhuis van Petronella de la Court. Kortom: een complete en verrassende visie op de wooncultuur in de afgelopen eeuwen en een blik op waar we op het moment van de tentoonstelling stonden.

De Utrechtse architect en meubelmaker Gerrit Rietveld (1888-1964) speelde een belangrijke rol binnen "Ideaal! wonen". Rietveld ontwierp vanuit een sterk maatschappelijke overtuiging. Zo was een van zijn uitgangspunten: "massaproductie om deze aan iedereen ten goede te laten komen". Hij wilde dat zijn ontwerpen gemakkelijk en goedkoop te produceren waren, zodat ze qua prijs en vormgeving voor een groot publiek toegankelijk zouden zijn. In de praktijk had hij echter weinig succes met dit streven: de industrie was nog niet in staat zijn ontwerpen uit te voeren en het publiek niet bereid ze te accepteren. Zijn ideeën zijn pas veel later door anderen in de praktijk gebracht. Zo adverteerde IKEA ten tijde van de tentoonstelling met de slogan "democratic design": meubels daadwerkelijk voor iedereen. In de afgelopen eeuw is het telkens zo geweest dat een kleine groep pioniers het ontwikkelingswerk deed, maar dat de navolgers - de realistische verkopers - erin slaagden de ontwerpen te vertalen naar een groot publiek. In "Ideaal! wonen" stond dit spanningsveld centraal: Rietveld, Gispen en Mies van der Rohe werden geplaatst naast IKEA, Jan des Bouvrie, Bruynzeel en Droog Design.

Vormgever

Jan van Grunsven

• Ideaal! wonen : ideaal of massaal?, zo woon ik!, hoe wonen we morgen, red. Meta Knol, Ida van Zijl, Kees Ruyter; [inl. Sjarel Ex], Centraal Museum (Utrecht, 2002), 84 p.
  • Propaganda, redactie en presentatie Gabriëlle Provaas en Scotty Gravenbrech ; eindred. Rob Schröder, (2002), 54'12''

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.0093B58C-AA50-444B-B986-958B1F0D38EE