Ruim veertig jaar na het overlijden van Hendrik Wouda (1885-1946) werd in het Centraal Museum de eerste overzichtstentoonstelling van zijn werk gehouden. Voor de Tweede Wereldoorlog was Wouda een vooraanstaande Nederlandse architect en meubelontwerper. Hoewel zijn werk door de strakke geometrische vormentaal tot het modernisme gerekend zou kunnen worden, wijst Wouda's neiging tot stileren en decoreren eerder op enige verwantschap met de art deco.

Nadat hij enige jaren op het bureau van H.P. Berlage, in Oosterhout en in Duitsland gewerkt had, vestigde Wouda zich in 1916 in Den Haag als architect. In de daaropvolgende twintig jaar kwamen zijn opvallendste meubel- en interieurontwerpen tot stand. Als binnenhuisarchitect was hij verbonden aan de afdeling Moderne interieurkunst van de bekende meubelfirma H. Pander & Zonen. Later ontwierp hij meubels voor de Amsterdamse firma Metz & Co. Verder ontwierp hij villa's, met name in Wassenaar. Vanaf 1937 tot aan zijn dood zou hij zich vooral richten op de scheepsbouw, zoals met het ontwerpen van luxehutten voor de s.s. Nieuw Amsterdam.

De tentoonstelling, van 16 september tot en met 29 oktober 1989, liet 141 objecten zien.

• Hendrik Wouda (1885-1946) : geometrische vormgeving met kleurige accenten, tekst Monique Teunissen, Centraal Museum (Utrecht, 1989), [4] p.
  • Hendrik Wouda : architect en meubelontwerper (1885-1946), Monique Teunissen, Albert Veldhuisen, Uitgeverij 010 (Rotterdam, 1989), 48 p.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.D85E8363-A2DB-46D6-AFD5-3FEB56C36261