In 1963 vierde de Surinaamse Studentenvereniging haar derde lustrum. Een tentoonstelling met hedendaagse Surinaamse schilderkunst moest "(...) bijdragen tot een grotere erkenning van het eigene en tot kennismaking door de Nederlander met suriname, anders, dan op de gebruikelijke wijze." Het woord 'Nederlander' was het enige woord met een hoofdletter in de catalogus; de overige tekst was - zoals in die jaren vaker gebeurde - in onderkast gezet. Foutje of cynisme?

Op de tentoonstelling kon alleen hedendaagse kunst getoond worden, want "anders dan de meeste onderontwikkelde landen is suriname (...) ook in cultureel opzicht nog een jonge natie. wij surinamers kunnen niet terugzien op een cultureel leven dat voor het kolonialisme gebloeid heeft." De meeste exposanten waren in Paramaribo geboren, maar hadden hun kunstopleiding in Nederland gevolgd.

De tentoonstelling die in het Centraal Museum te zien was van 26 april tot en met 3 juni 1963, had eerst het museum Prinsenhof in Delft aangedaan. De toenmalige directeur, Daniël Bolten (1906-1987), wijdde in zijn toespraak bij de opening veel aandacht aan een beeld van Erwin de Vries (1929). Deze had Alonso de Ojeda uitgebeeld, de ontdekkingsreiziger die rond 1500 als eerste Europeaan op de kust van Suriname landde. Bolten vroeg zich af of naturalisme wel gewenst is, als je een historische figuur moet vereeuwigen. "Dergelijke standbeelden doen vaak aan carnaval denken," verzuchtte hij. Maar verder was het een mooi beeld, alleen een beetje klein, aldus Bolten.

bron: o.a. De Tijd De Maasbode 2 maart 1963

Suriname werd in 1975 een onafhankelijke republiek.

Locatie

Centraal Museum, Dépendance Maliebaan 42

Documentatie

  • Hedendaagse Surinaamse schilderkunst: 3e lustrum, [voorw. door H.R. Lim A Po ; inleid. door Hans Redeker] ([8] p.)

Collectie in deze tentoonstelling

  • In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit tentoonstelling? Laat het ons weten!