"Amerika's ambassadeur in ons land, de heer R. Tyler, heeft in de afdeling moderne kunst van het Centraal Museum (Maliebaan 42)* een tentoonstelling van hedendaagse grafiek uit zijn land geopend. De expositie heeft iets te maken met het 66e lustrum van het Utrechts Studenten Corps en met het Holland Festival. 40 Amerikaanse grafici zijn hier met werk vertegenwoordigd. Ook hier weer, lopen, kijken, lopen; een visie zus, een visie zo, soms een verrassing, vaak op het technische vlak. Opmerkelijk is dat meer dan een derde van de tentoonstellende kunstenaars in Europa heeft gestudeerd. Op het laatst weet je niet meer wie nu wat uit Amerika heeft laten komen; dat hoeft ook niet, want de beeldende kunst is internationaal. Tot 31 juli."
Uit De tijd, dagblad voor Nederland, 1 juli 1966

* Het pand aan de Maliebaan 42 was aanvankelijk bezit van de familie Fentener van Vlissingen (SHV). In 1951 vertrokken de laatste bewoners en schonken het pand aan de gemeente Utrecht, onder de voorwaarde dat deze unieke stadsvilla voor het publiek toegankelijk bleef en het een culturele bestemming zou krijgen. Na de overdracht aan de gemeente werd er een dependance van het Centraal Museum, toen nog een gemeentelijke instelling, in gevestigd. Vanaf 1986 is Kunstuitleen Utrecht gevestigd in het pand.

Centraal Museum, Dépendance Maliebaan 42

• Hedendaagse grafiek USA, Centraal Museum (Utrecht, 1966), [14] p.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.B4C44275-564F-428F-9D2C-11648D65FCA1