Het Centraal Museum presenteert HAAR!, een gedurfde tentoonstelling waarin menselijk haar als materiaal centraal staat. Van haar zijn fraaie kapsels te maken, maar haar vormt ook een geweldig materiaal voor kleding, meubels en zelfs borduursels. Zo goed als alles wat u in de tentoonstelling ziet, is dan ook van menselijk haar gemaakt. Bekijk het filmpje van de tentoonstelling

Menselijk haar
We adoreren en verafschuwen, we stoten het af en verzorgen het tot in de puntjes: als mens onderhouden we een complexe relatie met (ons) haar. Met de tentoonstelling geven we aandacht aan deze bijzondere relatie. Grensoverschrijdende modeontwerpers en kunstenaars die menselijk haar als materiaal én inspiratiebron gebruiken nemen deel. Lichaamshaar is verwerkt in sieraden, wordt gebruikt voor kunstwerken en vormt het uitgangspunt voor installaties.

Uniek thema
Niet eerder is grootschalig aandacht besteed en onderzoek gedaan naar het gebruik van haar in mode en beeldende kunst. Dat is opmerkelijk, omdat het een thema is dat – letterlijk – zo dicht op de huid van de mens zit. Het Centraal Museum brengt daarom voor het eerst een grote modetentoonstelling over dit fenomeen. De focus ligt hierbij vooral op haar als statement, als uitdrukking van identiteit. Mannelijke kracht, vrouwelijke verleiding: ‘haar’ slingert als een rode draad door de geschiedenis.

Te zien
In de modetentoonstelling HAAR! is werk te zien van (inter)nationale kunstenaars als Julien d’Ys, Charlie LeMindu, Shoplifter, Zhu Tian, Studio Swine, Adelle Lutz, Levi van Veluw, Helen Pynor, Jenine Sheroes, Masako Takahashi en nog veel meer. Ook brengen we een ode aan haarstylist Christiaan Houtenbos. De tentoonstelling is samengesteld door Ninke Bloemberg en de vormgeving is in handen van Niek Pulles en Harm Rensink.

Christiaan Houtenbos
De Nederlandse Christiaan Houtenbos is een van de meest gevraagde haarstylisten van de wereld. Al 50 jaar knipt deze Nederlandse haarkunstenaar de haren van vele beroemdheden. Van Brad Pitt tot Blondie en van Doutzen Kroes tot Lady GaGa. Christiaan knipt ze allemaal. De haarstylist is bekend geworden met de block head die hij Grace Jones gaf. Typerend aan Christiaan’s werkwijze is dat hij haar als een materiaal met een eigen wil beschouwd. Volgens hem is haar niet te manipuleren. Wanneer Christiaan niet de wereld overvliegt om te werken voor beroemdheden en grote modehuizen, is hij te vinden op straat in New York. Daar geeft hij passanten gratis een nieuws kapsel.

In de tentoonstelling HAAR! brengt het museum een ode aan hem. Voor het eerst geeft Christiaan toegang tot zijn omvangrijke privé-archief. Uit ruim 150.000 digitale foto’s, honderden krantenknipsels, videomateriaal en talloze sigarenkistjes vol met polaroids heeft het museum een selectie gemaakt.

Tekenen met haar
Creëer je eigen onvergetelijke haartekening in de werkplaats van de tentoonstelling HAAR!. Gebruik hiervoor je eigen haar of haar dat het museum beschikbaar stelt. De werkplaats is geïnspireerd op de haartekeningen van kunstenaar Sara Bomans.

Doordeweeks kan je zelfstandig aan de slag en in de weekenden staan onze werkplaatsmedewerkers klaar om je hierbij te helpen. Kunstenares Sara Bomans geeft ook een aantal exclusieve workshops. In de workshop ga je aan de slag met een eigen haartekening. Bomans begeleid je in de keuze voor een beeld en geeft specifieke tips om verfijnd te kunnen werken.

• Heur Haar : Dicht op de huid: ´HAAR! Menselijk haar in mode en beeldende kunst´., tekst Annemiek van Grondel, (L´officiel de la Couture et de la Mode de Paris, 63, maart 2016), 75
  • Textiel Plus, Stichting Goed Handwerk (Den Haag)
  • Zoran Todorovic. Bodyproducts, Ans van Berkum, (Beeldenmagazine : kwartaalblad voor ruimtelijk georiënteerde kunst, 19, 73, 2016), 12

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.E9364816-3F95-4A07-B389-019E8D1FB9F5