Gijs Bakker (1942) is ontwerper van sieraden en industrieel designer. Hij geldt als een pionier op het gebied van sieraadvormgeving. Hij is mede-oprichter van Droog Design. In 1988 kreeg hij voor zijn sieraadontwerpen de Françoise van den Boschprijs. Dit was de directe aanleiding voor de tentoonstelling die van 22 september tot en met 5 november 1989 in het Centraal Museum werd gehouden. Maar meer dan een aanleiding was het niet: van meet af aan stond vast dat niet alleen de sieraden, maar ook de industriële ontwerpen en de theoretische stellingname van Bakker in de opzet betrokken zouden worden.

Deze aanpak was de uitdrukkelijke wens van Bakker zelf die zich in woord en ontwerp altijd heftig keert tegen de hokjeswereld in de designwereld. Ook was het een ideaal uitgangspunt voor het Centraal Museum dat in zijn beleid streeft naar het confronteren en integreren van veelal autonoom opererende disciplines.

Van zijn hand zijn onder meer draagbare objecten, ontwerpen van lichtarmaturen en meubels, waaronder de foyerstoelen in theater De Lieve Vrouw in Amersfoort, het ontwerp van de fietsenstalling met neerklapbare zadelafdekking bij de openbare bibliotheek in Apeldoorn en het straatmeubilair, de verlichting en fonteinen voor het Stationsplein in Almere. Maar ook ontwerpen die het niet haalden, waren spraakmakend. Zo werd er drie jaar gediscussieerd over het ontwerp van een koffiezetapparaat voor Moulinex; uiteindelijk heeft het de warenhuizen niet bereikt.

Hij was getrouwd met de ontwerpster Emmy van Leersum (1930-1984) met wie hij in 1965 het Atelier voor Sieraden in een werfkelder aan de Oudegracht in Utrecht startte.

De tentoonstelling en het bijbehorende boek werden voorbereid door Ed Annink, Gijs Bakker, Gert Staal en Ida van Zijl. Financiële en materiële bijdragen waren er van de Françoise van den Bosch Stichting, het K.F. Heinfonds, het toenmalige ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur en van Lumiance bv in Haarlem.

Vormgever

Ed Annink

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.D774E537-DF9B-4466-A41F-4C87BE78F1CF