Vijf musea besloten om in een grote manifestatie tijdens de zomer van 1987 aandacht te besteden aan het Nederlandse ontwerpen na 1945. Over de aanleiding van de hieruit voortvloeiende tentoonstellingenreeks schreef Th. van Velzen, de voorzitter van de Stichting Holland in vorm: "Meer dan andere overwegingen zijn het (...) de erkenning van de industrieel ontwerper als volwaardig kunstenaar en het inzicht, dat ook het industriële produkt drager van betekenis is, die het kunstmuseum de rechtvaardiging opleveren voor hun bemoeienis met dit terrein."

Deelnemende musea waren het Stedelijk Museum Amsterdam, het Gemeentemuseum Arnhem, het Haags Gemeentemuseum, het Museum Boymans-van Beuningen en het Centraal Museum. Bij het laatste kreeg de tentoonstelling het thema "Gemengd nieuws" mee: het thema concentreerde zich niet op wat de industrie wil, maar op de beslissing van de ontwerper al dan niet aan die verlangens te voldoen. Te zien waren onder meer een zeilboot, ontworpen door Richard Krans, een Volvo 480 ES waarvan het ontwerp tijdens een tien jaar durend proces tot stand was gekomen, een bijzondere zit-ligeenheid van Cepezed en Friso Kramer, ontworpen voor een schuilkelder, en een zitsysteem van Aldo van den Nieuwelaar.

De tentoonstelling was vormgegeven door Ed Annink.

Vormgever

Ed Annink

• Gemengd nieuws : handleiding bij de tentoonstelling, teksten Renny Ramakers, Hans Schopping, Ida van Zijl, Centraal Museum (Utrecht, 1987), [S.p.]
  • Holland in vorm : Dutch design 1945-1987, ed. Gert Staal, Hester Wolters, Stichting Holland in vorm (Den Haag, 1987), 296 p.
  • Holland in vorm : vormgeving in Nederland 1945-1987, eindred. Gert Staal, Hester Wolters, Stichting Holland in vorm (Den Haag, 1987), 296 p.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.507E87AD-5178-4D0E-AA33-FBBB7805DF89