Frans Molenaar vierde in 2005 zijn 45-jarig jubileum als couturier. Bovendien werd zijn 80e couturecollectie gepresenteerd, werd hij 65 jaar, was het 10 jaar geleden dat hij glaswerk ging ontwerpen en bestond de Frans Molenaar Prijs, een coutureprijs voor jonge Nederlandse ontwerpers, 10 jaar.
Naar aanleiding van al deze gebeurtenissen was in de periode 29 april-5 juni couturewerk vanaf de vroege jaren tot het heden te zien in levensgrote fotos.

45 & 65 jaar
Frans Molenaar (Amsterdam, 1940) startte zijn carrière, na een opleiding aan modevakschool, in Parijs als (assistent) ontwerper bij Guy Laroche en Nina Ricci . In 1967 opende hij zijn eigen zaak in Nederland, onder de naam Frans Molenaar Couture. In zijn vroege periode treffen we werk aan van de fotograaf Paul Huf met model Sophie van Kleef. Later zien we onder meer fotowerk van George van Herwaarde en Inez van Lamsweerde. Persoonlijkheden als Daphne Deckers en Irene van de Laar passeren de revue als model.

Topcouturier
Molenaar behoort met Max Heijmans en Frank Govers tot de belangrijkste Nederlandse couturiers. Van zowel de 79ste collectie van Frans Molenaar, die in maart 2005 was gelanceerd, als van zijn 80ste collectie, die in september 2005 werd getoond, waren vijf outfits op poppen te zien.

Boek en parfum
Tijdens het Frans Molenaar jubileumjaar verscheen een boek, mogelijk gemaakt door de VandenEnde Foundation, en een Eau de Parfum in gelimiteerde oplage in samenwerking met Douglas en Leerdam Kristal.

• 10 jaar Frans Molenaar Prijs : jonge ontwerpers en couture, Tekst Jos Arts en José Teunissen, Terra (Warnsveld, 2005), 12 p.
  • Frans Molenaar, Makiri Mual, Terra (Warnsveld, 2005), 204 p.
  • Frans Molenaar, 45 jaar couture in foto's & Rietvelds Universum : publieksonderzoek in opdracht van het Centraal Museum, Utrecht, 2005, Patricia Mol, Centraal Museum (Utrecht, 2005), 54 p.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.1CB57FDC-23E0-49C9-B205-95518BDE0FEC