De experimentele opstelling van de schilderijenverzameling (1978) was in nauwe samenwerking met de educatieve afdeling tot stand gekomen. Uitgangspunt van deze volgens sommigen zeer gewaagde, volgens anderen zeer geslaagde opstelling, was een thematische in plaats van de meer traditionele chronologische opzet. (uit: Centraal Museum Utrecht, overzicht 1972-1981)

Thema's waren
- Wie verre reizen doet (met de Jeruzalemvaarders van Jan van Scorel en werk van de Italianisanten Jan Both, Willem de Heusch en Cornelis de Hoogh)
- Kinderen (veel uitleg over opvoeding en onderwijs, maar ook speelgoed)
- Mannen en vrouwen (o.a. portretten en 'vrouw-beelden')
- Kunst en werkelijkheid (hoe verhoudt kunst zich tot de werkelijkheid en wat is dat eigenlijk, de werkelijkheid?)
- Waarin een provinciale stad groot kan zijn (met werken van o.a. Van Scorel, Bloemaert en de caravaggisten)
- De moraal van het verhaal (de dubbele bodem, de bij-betekenis, van schilderijen)
- Schilderijen in woonhuizen.

Door 1.068 bezoekers werd een vragenlijst ingevuld. 69% was tevreden over de nieuwe inrichting; 53% sprak zijn voorkeur uit voor een thematische opzet van een schilderijenopstelling.

Het drie pagina's tellend onderzoeksverslag eindigde met de vraag "En wat doen we hier nu mee?"

Documentatie

  • De moraal van het verhaal, H[oos] B[lotkamp], Centraal Museum (Utrecht, [1978]) (3 p.)
  • Kinderen, H[oos] B[lotkamp], Centraal Museum (Utrecht, [1978]) ([2] p.)
  • Kunst en werkelijkheid, H[oos] B[lotkamp], Centraal Museum (Utrecht, [1978]) ([3] p.)

Collectie in deze tentoonstelling

  • In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit tentoonstelling? Laat het ons weten!