Leunstoelen, rookstoelen, kuipstoelen, schommelstoelen, eetkamerstoelen, kinderstoelen, klapstoelen, tuinstoelen; in het depot van het Centraal Museum worden enkele honderden stoelen bewaard. De meeste verblijven daar al jaren. In deze collectiepresentatie wordt een aantal stoelen tijdelijk in de schijnwerpers gezet.

In de kapel is een selectie moderne ontwerpen opgesteld van onder meer H.P. Berlage, UMS Pastoe, Thonet en en Friso Kramer. Samen illustreren ze hoe de moderne vormgeving beïnvloed wordt door technologische ontwikkelingen en veranderende ideeën over vorm en functie. Ingrijpend zijn bijvoorbeeld de uitvinding van de lamineertechniek en van de spuitgietmethode, die het mogelijk maakt om meubels uit één stuk plastic maken. En zo zijn kunstenaars gedurende de twintigste eeuw afwisselend voorstanders van ambachtelijke of van machinale vervaardiging.

Deze presentatie is één van de activiteiten van de stagiaires van Collect & Connect. Dit project brengt de collectie moderne vormgeving van het Centraal Museum in kaart en maakt hem zichtbaar voor het publiek. Een groot deel van het werk wordt in het depot verricht, maar door middel van presentaties als deze krijgt de bezoeker een kijkje achter de schermen.