In 1980 werd in het Centraal Museum de tentoonstelling Dood en begraven gehouden. Aanleiding daartoe was het 150-jarig bestaan van de eerste Algemene Begraafplaats Soestbergen te Utrecht. Vanaf 15 mei 1830 gold, tenminste in Utrecht, het verbod om nog langer de doden in de kerken te begraven.

De tentoonstelling was te bezoeken op twee locaties. De periode van 1700 tot ca 1830, waarin de begrafenissen grosso modo binnen de kerk geschiedden, werd in de Nicolaaskerk, dus min of meer "ter plekke", behandeld; het tijdvak 1830-1900 werd in de tuin en de toenmalige tuinzaal van het museum geïllustreerd.

Gebruik werd gemaakt van het materiaal van de Gemeentelijke Archiefdienst. Verder verleenden de afdeling Volkskund van het P.J. Meertens Instituut te Amsterdam en het Bureau Statistiek van de Gemeente Utrecht hun medewerking. De lijst van voorwerpen die op de tentoonstelling te zien waren, telde maar liefst 288 nummers.

• [Tentoonstelling Dood en begraven], Centraal Museum (Utrecht, 1980), [7] p.
  • Afgang (Het Bureau, 6), J.J. Voskuil, G.A. van Oorschot (Amsterdam, 2000), 709 p.
  • Dood en begraven : sterven en rouwen 1700-1900 : tentoonstelling ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de Eerste Algemene Begraafplaats Soestbergen te Utrecht, [voorw. Adeline M. Janssens ; samenst. D. P. Snoep en M.I.E. van Zijl m.m.v. M.J. Veldkamp ; teksten A. Dirkse- Balhan ... et al.], Centraal Museum (Utrecht, 1980), 143 p.

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.BF74A1F5-28EB-42EA-B090-18C3FE8BED90