Gedurende vier seizoenen fotografeerde Hans Wilschut (Ridderkerk, 1966) vier panorama’s vanaf de Utrechtse Domtoren. Met de vergezichten wil Wilschut het historische aan het toekomstige Utrecht verbinden en laten zien hoe de stad zich tot de omringende wereld verhoudt. Wilschut geeft een blik op de stad zoals het menselijk oog het nooit zal kunnen zien. Doordat elk panorama uit zestig tot negentig opnamen bestaat die vanaf drie verschillende standpunten zijn gemaakt (vanaf 40, 70 en 95 meter hoogte), is het beeld zowel dichtbij als in de verte haarscherp. Ultra Vision is een eigentijds stadsgezicht met een moderne opvatting van het aloude panorama.

Net als zijn 17de-eeuwse collega Pieter Saenredam, bekend van zijn precieze weergave van stadsgezichten en kerkinterieurs, brengt Wilschut verschillende perspectieven samen en corrigeert ze enigszins. Wilschut is opgeleid als schilder en kijkt met een schilderkunstige blik.

Project Stadsgezichten
Het Dom-panorama van Hans Wilschut maakt deel uit van het project Stadsgezichten. Utrecht in transitie. Dit is een reeks van twaalf foto-opdrachten van stichting Stedelijke Fotografie Utrecht over de huidige schaalsprong van Utrecht. De fotoseries zijn deze zomer te zien in Het Utrechts Archief, Centraal Museum en Kunstliefde.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.A05E4211-BB37-4606-8327-CE6401843421