De presentatie Nomads of the World van Saba Tark is de eerste in een reeks exposities waarin het Centraal Museum en HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) veelbelovende talenten presenteren. Het Centraal Museum gaat op zoek naar trends, maakt een persoonlijke keuze voor een aankomend talent en biedt deze beginnende kunstenaar een platform.

Edwin Jacobs over de samenwerking met HKU: “De HKU en het Centraal Museum vullen elkaar perfect aan: HKU vormt de nieuwe kunst en cultuur in de stad, het Centraal Museum verduurzaamt dit én verbindt het met de collectie en Utrechtse geschiedenis”.

Elk najaar is het werk te zien van een recent afgestudeerde kunstenaar of ontwerper van HKU. Er worden verschillende disciplines gepresenteerd, te beginnen met hedendaagse mode.

Saba Tark

Saba Tark (1987, Bagdad) bijt het spits af. Zij volgde een opleiding aan de Academie Beeldende Kunsten Maastricht en HKU. Als jonge modeontwerpster met een multiculturele achtergrond wordt zij geïnspireerd door ambacht en experiment. Ze combineert ambachtelijke weeftechnieken en hedendaagse technologie. Door middel van moulagetechnieken (het rimpelen en plooien) en het gebruik van een ‘zero waste’-ontwerpmethode creëert ze silhouetten in geometrische vormen om zo het textielafval tot 80% te verminderen. Niet alleen het resultaat, maar ook het maakproces, het ambacht, ziet zij als kunst: het knippen, het met de hand naaien en de afwerking.

Nomads of the World

Bij haar eindexamenproject Nomads of the World liet Saba Tark zich inspireren door de kleding en de stoffen van het nomadenvolk. Saba Tark: "Met mijn collectie Nomads of the World creëer ik een moderne stam die de dagelijkse hectiek ontvlucht en een avontuurlijke reis maakt op zoek naar rust en vrijheid”.

De focus ligt bij deze collectie op haute couture en ambacht: een verrassende combinatie. Tark combineert verschillende materialen met eeuwenoude technieken om zo iets nieuws te creëren. Het draait bij de ontwerpen niet alleen om schoonheid, ook functionaliteit is belangrijk: het moet draagbaar zijn.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.3D0BE01E-60F8-4E8D-A186-2318ADEF5FDA