DE KEUZE VAN JOEP RECEVEUR
BESTUURDER VAN DE STICHTING VAN BAAREN 1987-2016

Joep Receveur neemt eind 2016 afscheid van de Van Baaren Stichting. Onder zijn voorzitterschap realiseerde de stichting vele bijzondere activiteiten. Naast projecten op het terrein van zorg en welzijn, droeg de stichting bij aan het realiseren van tentoonstellingen in en buiten het Centraal Museum, en is de collectie van de stichting uitgebreid met het drieluik van de familie Pauw en Sas van de kartuizers met het Laatste Avondmaal. Dit monumentaal werk is permanent te zien in
de collectiepresentatie De Wereld van Utrecht, in het Centraal Museum. Ook kwam onder zijn leiding een ¬lm tot stand over de geschiedenis van de grondleggers van de Van Baaren collectie, en kon het museum de Van Baaren Zaal [Expo 10]
aanvullen met een doorlopende presentatie Rietveld-stukken waarmee context en tegenstellingen worden uitgespeeld.
De kijker wordt zo verrijkt met een breed perspectief op Utrecht als een beeldende kunst stad van allure. Receveur
heeft zich ingespannen voor de realisatie van de vernieuwing van het entreegebied van het verbouwde Centraal Museum
en dit betekende ook een verbetering van de toegankelijkheid van de Van Baaren Zaal.
In het licht van zijn afscheid maakte Joep Receveur een selectie van zes kunstwerken uit de collectie van de Stichting Van Baaren Museum. Deze worden hier in een samenhangende groep gepresenteerd. Voor Receveur gaat het niet om een kloppend kunsthistorisch verhaal, maar om een gevoel dat door de werken wordt opgeroepen. Dat gevoel hangt samen met zijn persoonlijke esthetische beleving van licht, compositie en materiaaluitdrukking.
Dat is de kwaliteit van de glasbewerking van René Lalique, maar ook de toets en de rechtstreeksheid van Israëls in diens De Worstelaarstent.

Receveur was van 1987 tot 2011 bestuurslid en penningmeester van de Van Baaren Stichting en de Stichting Van Baaren Museum. Van 2011 tot heden was hij voorzitter van beide stichtingen. Sinds 1987 heeft Joep Receveur zijn taken als bestuurder gewetensvol en nauwgezet uitgevoerd, steeds uitgaande van de bedoelingen van Lambert en Josephine van Baaren. Op die manier heeft Receveur een belangrijke rol op de achtergrond gespeeld in het sociaal-maatschappelijke en culturele leven in Utrecht en anderen geïnspireerd om hetzelfde te doen.
Mede daarom werd Receveur benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De onderscheiding werd uitgereikt door Hans Martijn Ostendorp, burgemeester van Bunnik.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.C4AB21E4-F180-4F6C-AC7B-0E03680ABE6D