De selectie maquettes, tekeningen, foto’s en documenten die in deze presentatie te zien is, geeft een kijkje in het ontwerpproces van Utrechts belangrijkste architect: Gerrit Thomas Rietveld.

De eerste opdracht voor een nieuw te ontwerpen gebouw kreeg Rietveld in 1924 van Truus Schröder-Schräder. Daarvoor had hij enkele winkelverbouwingen gedaan. In het Rietveld Schröderhuis, dat hij samen met haar ontwierp, vertaalde hij de stilistische experimenten van zijn vroege meubelontwerpen naar de architectuur. De gevels zijn asymmetrische driedimensionale composities opgebouwd uit vlakken en lijnen in de bekende kleuren rood, geel en blauw, gecombineerd met wit, grijs en zwart. Bijzonder is de open plattegrond van de bovenverdieping die door schuivende wanden in afzonderlijke ruimten kan worden verdeeld. Het Rietveld Schröderhuis maakte Rietveld op slag internationaal bekend. Zijn band met de Stijlgroep werd daarna losser en al vrij snel sloeg hij een andere weg in. Zijn architectonische ontwerpen zijn opgebouwd uit rechthoekige blokken. Witte gevels en horizontale raampartijen bepalen het exterieur, binnen is de open plattegrond belangrijk. De Nederlandse tak van deze internationale stroming wordt het Nieuwe Bouwen genoemd.

Rietveld was zeer geïnteresseerd in volkswoningbouw en heeft veel ideeën ontwikkeld op dit terrein. Opdrachten kreeg hij hoofdzakelijk van particulieren en meestal betrof dat vrijstaande villa’s. Het stramien is vaak hetzelfde: een kleine hal waaraan asymmetrisch een grote woonkamer, een keuken en een garage zijn gekoppeld. De trap leidt naar de bovenverdieping met de slaapkamers en de badkamer. De architectonische kwaliteit van deze huizen zit vooral in de harmonische maatvoering en inpassing in de omgeving.

Rietveldcollectie
De Rietveldcollectie van het Centraal Museum bestaat uit circa 300 objecten, zoals stoelen, kasten, lampen en maquettes. Een groot deel is persoonlijk door Rietveld geschonken ter gelegenheid van zijn eerste overzichtstentoonstelling in 1958. In het Rietveld Schröder Archief worden documenten bewaard, zoals tekeningen, foto's en brieven. Het Rietveld-Schröderarchief is wordt door het Centraal Museum beheerd. De hele Rietveldverzameling, objecten én documenten, is via Ontdekken te bekijken.

Tegelijkertijd met deze presentatie over Rietvelds architectuur in Expo 6, laten we in Expo 7 enkele van Rietvelds belangrijkste meubelontwerpen zien. Zie Rietveld en Van Baarencollectie.

Wist u dat ook in het Rietveld Schröderhuis permanent een mooie selectie meubelen van Rietveld te zien is?

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.18DB85F1-2D4B-4CD7-BDF3-8CA235038211