- https://www.centraalmuseum.nl/nl/tentoonstellingen/antonis-pittas
- Antonis Pittas
- 2021-08-14T00:00:00+02:00
- 2022-02-06T23:59:59+01:00
jaune, geel, gelb, yellow.
Acts of modernism with Antonis Pittas and Theo van Doesburg
Het Centraal Museum nodigt Antonis Pittas (1973) uit om vanuit zijn perspectief naar de deelcollectie van Van Doesburg te kijken. De interventie die Pittas maakt, komt voort uit zijn artist in residence periode in het Van Doesburghuis in Parijs (Meudon-Val-Fleury) in 2019. Tijdens zijn residentie deed Pittas onderzoek naar de geschiedenis en het intellect van Theo Van Doesburg, het Van Doesburghuis, en in het bredere kader van de beweging De Stijl.
Het Centraal Museum beheert een bijzondere deelcollectie van werk van Theo van Doesburg. Van Doesburg groeide op in Utrecht en ontwikkelde zich tot een van de meest invloedrijke kunstenaars uit de moderne Europese kunstgeschiedenis als gangmaker van de De Stijl. Van Doesburg ontwierp het Van Doesburghuis in lijn met zijn streven naar samenhang tussen alle artistieke disciplines, en werd volbracht in 1930.
Terwijl Pittas in de atelierwoning verbleef, klonk buiten de roep van de ‘gilets jaunes’, de gele-hesjes-protestbeweging. Zo kwam zijn onderzoek naar het modernisme meer en meer in het teken te staan van de politieke onrust op straat. De installatie toont zijn onderzoek naar het Modernisme, De Stijl en Van Doesburg vanuit/door een politieke ‘lens’, en gaat in op het falen, ineenstorten en historiseren van de modernistische idealen die Theo van Doesburg omarmde.
De titel van de installatie jaune, geel, gelb, yellow. Acts of modernism. refereert naar de eerste editie van Mecano, het dadaïstische tijdschrift waar Van Doesburg vier issues van zou uitgeven in 1922 en 1923. Elk issue had een eigen kleur en werd vermeld in de vier talen van het blad. Gelijktijdig refereert het naar kleurcodering van de recente protestbeweging en de reflecterend gele folie die Pittas gebruikt in zijn installatie, dat doorgaans wordt gebruikt voor verkeersborden en snelweg markeringen. Met deze kleur reflecteert hij op het modernisme uit het werk van Van Doesburg.
De installatie is parallel ontwikkeld aan een nieuwe publicatie die in oktober zal verschijnen, uitgegeven door Jap Sam Books.
Met dank aan:
Het Centraal Museum nodigt Antonis Pittas (1973) uit om vanuit zijn perspectief naar de deelcollectie van Van Doesburg te kijken. De interventie die Pittas maakt, komt voort uit zijn artist in residence periode in het Van Doesburghuis in Parijs (Meudon-Val-Fleury) in 2019. Tijdens zijn residentie deed Pittas onderzoek naar de geschiedenis en het intellect van Theo Van Doesburg, het Van Doesburghuis, en in het bredere kader van de beweging De Stijl.
Het Centraal Museum beheert een bijzondere deelcollectie van werk van Theo van Doesburg. Van Doesburg groeide op in Utrecht en ontwikkelde zich tot een van de meest invloedrijke kunstenaars uit de moderne Europese kunstgeschiedenis als gangmaker van de De Stijl. Van Doesburg ontwierp het Van Doesburghuis in lijn met zijn streven naar samenhang tussen alle artistieke disciplines, en werd volbracht in 1930.
Terwijl Pittas in de atelierwoning verbleef, klonk buiten de roep van de ‘gilets jaunes’, de gele-hesjes-protestbeweging. Zo kwam zijn onderzoek naar het modernisme meer en meer in het teken te staan van de politieke onrust op straat. De installatie toont zijn onderzoek naar het Modernisme, De Stijl en Van Doesburg vanuit/door een politieke ‘lens’, en gaat in op het falen, ineenstorten en historiseren van de modernistische idealen die Theo van Doesburg omarmde.
De titel van de installatie jaune, geel, gelb, yellow. Acts of modernism. refereert naar de eerste editie van Mecano, het dadaïstische tijdschrift waar Van Doesburg vier issues van zou uitgeven in 1922 en 1923. Elk issue had een eigen kleur en werd vermeld in de vier talen van het blad. Gelijktijdig refereert het naar kleurcodering van de recente protestbeweging en de reflecterend gele folie die Pittas gebruikt in zijn installatie, dat doorgaans wordt gebruikt voor verkeersborden en snelweg markeringen. Met deze kleur reflecteert hij op het modernisme uit het werk van Van Doesburg.
Documentatie
- Jaune, geel, gelb, yellow. Monochrome, Antonis Pittas, Bart Rutten, Laurie Cluitmans, Jap Sam Books (Prinsenbeek, 2022), 768 p.
Collectie in deze tentoonstelling
- Mécano no. Jaune, Geel, Gelb, Yellow, Theo van Doesburg, 1922
- Studie van een vuist, Theo van Doesburg, ca. 1906
- Gestileerd portret (zelfportret), Theo van Doesburg, ca. 1915
- Gestileerd portret (zelfportret), Theo van Doesburg, ca. 1915
- Zelfportret, Theo van Doesburg, 1915
- Mannenportret, Theo van Doesburg, 1915
- Man, Theo van Doesburg, ca. 1915
- Mannenkop, Theo van Doesburg, ca. 1915
- Ontwerp monogram voor A. Hagemeyer, Theo van Doesburg, vermoedelijk 1919
- Monogram G.R.?, Theo van Doesburg, vermoedelijk 1919
- Compositie, Theo van Doesburg, 1921
- Compositie, Theo van Doesburg, 1921
- Studie naar aanleiding van glas-in-loodcompositie IV, Theo van Doesburg, ca. 1917
- Studie voor contra-compositie XV, Theo van Doesburg, 1925
- Sac à main type 2, Theo van Doesburg, 1929
- Sac à main type 3, Theo van Doesburg, 1929
- Compositie, Theo van Doesburg, ca. 1928
- Compositie, Theo van Doesburg, 1929
- Studie voor Aritmetische compositie, Theo van Doesburg, vermoedelijk 1929
- Compositie (studie), Theo van Doesburg, ca. 1930
- Proefdruk elementair uitdrukkingsmiddel, Theo van Doesburg
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.11334c98-e061-442e-81c9-ce4335c22cd2
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over deze tentoonstelling? Laat het ons weten!