‘Cinema Olanda Film’ van Wendelien van Oldenborgh ging in 2017 in première tijdens de Biënnale van Venetië. De film werd in één take opgenomen in de Sint Bavo, de modernistische kerk in de naoorlogse Rotterdamse wijk Pendrecht. Pendrecht is een toonaangevende naoorlogse modernistische wijk, ontworpen door Lotte Stam-Beese. Aan het Bauhaus opgeleid en gelieerd aan CIAM, werd zij in de jaren vijftig een van de belangrijkste Rotterdamse stedenbouwkundigen.

In deze naoorlogse periode was de Nederlandse samenleving zichzelf opnieuw aan het uitvinden als uniforme moderne staat. Deze experimentele film toont echter aan dat het zelf aangemeten imago van de open, tolerante en moderne staat – vele andere verhalen buiten sluit. Er komt een grote variatie aan stemmen en thema’s aan bod. Bijvoorbeeld de Nederlands-Surinaamse revolutionair Otto Huiswoud (1893-1961), die wereldwijd een belangrijke rol speelde in de rassen-, klassen- en anti-imperialistische strijd. Maar ook de populaire Indorockmuziek uit de jaren vijftig, die samenhing met de massale immigratie vanuit Indonesië na de onafhankelijkheid.

Deze presentatie is onderdeel van de Annex. De laatste zaal van Expo 2 & Expo 3, waar hedendaagse kunstenaars met hun werk een andere kijk geven op de thema’s die in de voorgaande tentoonstelling worden aangekaart. Pendrecht en Kanaleneiland werden in dezelfde tijdsgeest bedacht en gebouwd. Met haar werk poogt Van Oldenborgh een kritisch en dekoloniaal perspectief op deze naoorlogse ontwikkelingen te bieden.