In 1991 bestond de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs 75 jaar. Naar aanleiding hiervan was door het Centraal Museum een overzichtstentoonstelling ingericht. Daarbij werd de architectuurgeschiedenis en de publiciteitsuitingen in beeld gebracht. De eerste jaarbeurs werd in 1917 gehouden in waren enkele houten gebouwen op het Vredenburg en het Janskerkhof, die snel daarna werden vervangen door drie robuuste gebouwen op het Vredenburg. Na de Tweede Wereldoorlog werd uitgeweken naar een terrein aan de Croeselaan. Het bekendste gebouw dat daar verrees, is de Julianahal naar een ontwerp van Gerrit Rietveld uit 1956.

Op de tentoonstelling was ook een collectie affiches te zien. C.A. Lion Cachet maakte het eerste affiche, het resultaat van een door de Jaarbeurs uitgeschreven wedstrijd. Nog tot enkele jaren daarna werd de open prijsvraag gebruikt. Daarna gaf de Jaarbeurs voor het ontwerpen van affiches directe opdrachten aan kunstenaars, onder meer Leo Gestel, Henri Pieck, Louis Raemackers en Agnes Canta. Na de Tweede Wereldoorlog kreeg het Jaarbeursaffiche een heel ander aanzien dankzij een nieuwe lichting grafici met onder anderen Otto Treumann, Gerard Wernars, Eppo Doeve en Jan Bons. Vanaf 1980 zijn de reclame-uitingen afkomstig van professionele bureaus.

Nicolaïkerk (Utrecht)

Vormgever

Wijd & Zijd Ontwerpers

• [75 jaar Koninklijke Jaarbeurs : fragmenten Rijksvoorlichtingsdienst, foto- en filmarchief], ([1991])