Thuisonderwijsopdrachten voor primair onderwijs staan onderaan deze pagina.

Thuisonderwijs Voortgezet Onderwijs

Opdrachten voor Kunstvak Algemeen

Leerlingen uit de bovenbouw van havo en vwo kunnen deze twee opdrachten zelfstandig doen.
Ga thuis aan de slag voor Kunstvak Algemeen. Deze twee opdrachten sluiten aan bij de onderwerpen Cultuur van het Moderne & Massacultuur.

Opdracht 1: Vergelijk Rietveld en Baas

A.
Bekijk de film over de Red and blue chair uit de serie Smoke van Maarten Baas. Beantwoord de vragen: Wat is er te zien en te horen? Met welke materialen en technieken wordt de stoel vormgegeven? Wat is het idee of concept achter de Smoke red and blue chair? Wat is de boodschap of (diepere) betekenis?

B.
Vergelijk vervolgens de Rood-blauwe leunstoel van Gerrit Rietveld en de Smoke red and blue chair van Maarten Baas. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen in vormgeving en in concept?

rietveldBaaspsd.jpg
Links: Gerrit Rietveld Rood-blauwe leunstoel, 1918 - 1923. © Centraal Museum Utrecht / Adriaan van Dam / Pictoright
Rechts: Maarten Baas Smoke, red and blue chair © Centraal Museum Utrecht / Adriaan van Dam / Pictoright

C.
Beschrijf aan de hand van drie aspecten van Rietvelds stoel, wat de modernistische esthetiek van de kunststroming De Stijl inhoudt. Kom je er niet uit? Bekijk dan het beeldverhaal over De Stijl en Gerrit Rietveld.

Open het verhaal

Opdracht 2: Maak een meme
memes3.jpg


Doe deze luchtige opdracht met als inspiratie de kunststroming Popart. Deze kunstenaars speelden met de termen ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur en gebruikten beelden uit de massacultuur in hun kunstwerken. Denk aan strips, reclames en tijdschriften.

Hedendaagse kunstenaars verwerken nog steeds regelmatig afbeeldingen uit de ‘populaire’ cultuur in hun kunstwerken. Misschien doe jij dit in jouw vrije tijd ook met filters, emoticons en teksten op Instagram of Snapchat?

Maak een meme! Bekijk onze collectie online en kies een kunstwerk uit waar je een ironische boodschap bij schrijft.

Collectie online


Thuisopdrachten voor CKV

Opdrachten voor CKV
Kunst, politiek en hyperrealisme

Leerlingen uit de bovenbouw van het vmbo die het vak CKV volgen kunnen deze opdracht zelfstandig doen.
Ga thuis aan de slag voor CKV. De opdrachten sluiten aan bij het leerdoel: oriëntatie op het belang van kunst en cultuur in de maatschappij.

Opdracht 1: Tank Man

tank man.jpeg
Fernando Sánchez Castillo, Tank Man, 2013, image copyright CMU


A.
Hierboven zie je een foto van het beeld Tank Man. Wat voor man is dit denk je? Waar zie je dat aan?
Schrijf drie dingen op waaraan je moet denken bij de titel van dit beeld; Tank Man.

B.
Bekijk de film hieronder. Wat gebeurt er volgens jou?

C.
Wat heeft deze film met het kunstwerk te maken?
Denk je anders over het kunstwerk nu je de film hebt gezien?

D.
Wat zou de kunstenaar proberen te vertellen met dit kunstwerk?
- Kom je er niet uit? Zoek online meer informatie over het kunstwerk Tank Man.

E.
Wat zou het kunstwerk Tank Man kunnen teweegbrengen in de samenleving? Benoem en onderbouw minstens twee effecten die het kunstwerk zou kunnen hebben.
- Kom je er niet uit? Zoek online meer informatie over het kunstwerk Tank Man.


Opdracht 2: Derelict Woman

derelict woman.jpeg
Duane Hanson, Derelict Woman, 1973, image copyright CMU

A.
Hierboven zie je het beeld Derelict Woman. Wat is er met deze vrouw aan de hand, denk je? En welk effect heeft het beeld op jou? 

B.
Waarin verschilt Derelict Woman van Tank Man? Kijk goed naar de uiterlijke vorm en noem minstens twee aspecten.

tankman-derelictwoman.jpg
links: Fernando Sánchez Castillo, Tank Man, 2013, image copyright CMU. Rechts: Duane Hanson, Derelict Woman, 1973, image copyright CMU
C.
Wat denk je dat de kunstenaar Duane Hanson met dit beeld wil bereiken?
- Kom je er niet uit? Zoek online meer informatie over het kunstwerk Derelict Woman.

D.
Welke materialen zijn er volgens jou gebruikt om dit kunstwerk te maken? Heeft het de kunstenaar veel of weinig tijd gekost hebben om het te maken? Leg uit waarom je dat denkt.

E.
Tank Man en Derelict Woman zijn voorbeelden van hyperrealistische beeldhouwkunst. Een andere kunstenaar die hyperrealistische beelden maakt is Ron Mueck. Bekijk het filmpje ‘Making a girl’ waarbij je wordt meegenomen in het maakproces van deze 'baby'.
Klopte jouw vorige antwoord? Had je verwacht dat een hyperrealistisch beeld zo werd gemaakt?

F.
Je hebt een aantal hyperrealistische beelden bekeken, gebruik deze nieuw opgedane kennis en noem twee aspecten van de hyperrealistische beeldhouwkunst.

Opdracht 2: Maak een hyperrealistisch 'beeld'

blocks_image_0_1 8.jpg
Tony Matelli, Josh, 2010, collectie van de kunstenaar, image copyright Kunsthal Rotterdam.

A.
Ron Mueck baseert zijn beelden op belangrijke momenten in het leven, zoals de geboorte, ouder worden en de dood. Hiermee vraagt hij ons om na te denken over ons menselijk bestaan. Maar we worden ook geconfronteerd met de manieren waarop we naar anderen kijken. Bedenk en schrijf een thema op dat jou aanspreekt. Waarover wil jij mensen laten nadenken? Waar wil je aandacht voor vragen? Of wil je juist ergens tegen protesteren?

B.
Maak een foto van jezelf of een familielid als 'hyperrealistisch beeld'. Bedenk goed: Wat wil je met jouw beeld zeggen? Welke houding neem je aan om dit over te brengen op de kijker? Zorg dat alles in de foto een functie heeft en de kernboodschap overbrengt.
Succes!


IMG_5122.JPG

Thuisonderwijs: Primair Onderwijs

Opdrachten over inspiratie

Wat is inspiratie? Waar halen kunstenaars hun inspiratie vandaan? Wat als je geen inspiratie hebt?

Opdracht 1: De inspiratie van kunstenaars

Leerlingen van groep 5 t/m 8 kunnen deze opdracht doen.
A.
Ontdek waar kunstenaars hun inspiratie vandaan halen. Bekijk het filmpje en doe mee met Francis!
Pak papier en tekenspullen en zet de video op pauze om de onderstaande opdrachten te doen.
B:
Kijk goed naar het eerste schilderij, wat zie je allemaal? Wat valt jou op? Bedenk het en/of schrijf het op.
C:
Stel je voor, je stapt in het schilderij. Wat ruik je? Wat hoor je? Bedenk het en/of schrijf het op.
D:
Maak een zelfportret! Kies zelf welke materialen je hiervoor wilt gebruiken.
E:
Bedenk en schrijf (samen of alleen) een verhaal bij het schilderij Groupshow van Marlene Dumas.

Opdracht 2: Inspiratieloos... Wat nu?

Deze opdracht is vooral geschikt voor groep 5.
Wat is inspiratie precies? Iets willen maken, maar niet precies weten wát... Dan is inspiratie nodig.

A.
Help deze kunstenaar heeft geen inspiratie!
Kun jij haar helpen? Bekijk het filmpje. Wat helpt jou om creatief aan de slag te gaan?
Geef de kunstenaar twee tips.

B.
Stap 1:
Zoek een mooie of juist saaie plek. Ga daar op de grond zitten.
Stap 2: Kijk goed om je heen. Wat zie je allemaal? Welke kleuren en vormen?
Stap 3: Doe je ogen dicht. Wat hoor je? Welke geuren ruik je? Heb je het koud of warm?
Stap 4: Schrijf op of teken wat je hebt ontdekt. Had je dat verwacht?
Stap 5: Is er op deze plek inspiratie te vinden? Waarom wel/niet?
Stap 6: Kun je nu nog meer manieren bedenken om inspiratie op te doen?
Vul je tips aan de kunstenaar aan! Kijk daarna deze video:

Hè gelukkig, de kunstenaar heeft weer inspiratie!
C.
Bekijk het filmpje, waar haalt ze inspiratie vandaan? Had jij dat ook opgeschreven?
D.
Maak nu zelf een schilderij!
Bedenk waar jij zin in hebt, wat je het meest inspirerend vindt om te schilderen.
Ideetjes: Je kunt bijvoorbeeld een inspirerende plek, een bijzondere bloem of je lievelingsdier schilderen.
Of je schildert iets anders wat je helemaal zelf bedenkt!
Succes!