Afgelopen weekend reisde het Centraal Museum naar Biddinghuizen voor een presentatie op Lowlands festival. Samen met vijf scouts van het platform Modemuze ging het museum op zoek naar dé festival outfit van 2017, die opgenomen wordt in de tentoonstelling Uit de Mode, de inloopkast van het museum. De vijfkoppige jury besloot tijdens de finale niet één, maar twee winnaars te bekronen. De outfits zijn naar verwachting vanaf september te zien in de tentoonstelling. De hele maand september kunnen festivalgangers op vertoon van hun Lowlands polsbandje de tentoonstelling gratis bezoeken.

Bart Rutten, artistiek directeur van het Centraal Museum:

"Lowlands gaat niet alleen om de muziek maar ook om de sociale interactie met elkaar. Kleding speelt daarbij een belangrijke rol en de vrijheid die de bezoeker geniet tijdens het festival levert vaak verrassende en creatieve keuzes op in wat men draagt. Het is mooi dat we dit nu voor even in de scope van onze tentoonstelling kunnen plaatsen en veel jonge mensen op deze manier kunnen attenderen op de rijke geschiedenis en het bonte heden die wij nu in het museum tonen."

De zeven catwalk shows op Lowlands waren door veel enthousiaste deelnemers en volle tribunes een groot succes. Er gingen maar liefst 25 kandidaten door naar de finale op zondagmiddag. De jury, bestaande uit museumdirecteur Bart Rutten, modeconservator Ninke Bloemberg, hoofdredacteur Harper's Bazaar Cécile Narinx, modeontwerpster Tessa de Boer en stijlantropoloog Carmen Hogg, besloot unaniem dat maar liefst twee outfits de strijd hadden gewonnen. De outfits van Dick Boonman uit Nuenen en Roy Kaneza uit Monnikendam zijn naar verwachting vanaf begin september te bewonderen in de tentoonstelling.