Het Centraal Museum koopt het Utrechtenaar t-shirt van Thirty030 aan voor de mode-collectie. In pride-maand juni lanceerde Thirty030 de Utrechtenaar campagne, met een poster en een t-shirt. Dit om het onderscheid tussen Utrechter en Utrechtenaar te doorbreken. Het Utrechtenaar project is een uiting die perfect past bij de stad en daarom ook in het Centraal Museum.

Om dit te vieren is er op zondag 5 juli van twee tot vier uur een event op het Regenboogzebrapad in de tuin van het museum. Dit is toegankelijk voor alle Utrechters en Utrechtenaren via het tuinhek van het museum, natuurlijk met inachtneming van 1,5 meter afstand. Inwoners kunnen het Utrechtenaar t-shirt in alle kleuren van de regenboog beschilderen of kunstenares Nanna de Jong het verder laten customizen. Ook is er een fotograaf aanwezig om iedere trotse Utrechtenaar op de foto te zetten met het Regenboogzebrapad. Dit pad is jaarlijks te zien tijdens het Midzomergrachtfestival. Daarnaast is er gelegenheid om een Utrechtenaar poster mee naar huis te nemen of de Utrechtenaren editie van de Dakhaas te scoren.

Marco Grob, zakelijk directeur: “Onze missie is de blik verruimen van onze bezoekers door kunst en cultuur, en dat doen we op allerlei manieren. Het Utrechtenaar project van Thirty030 past als Utrechtse uiting perfect bij de stad Utrecht en het Centraal Museum. Juist door de boodschap op een t-shirt te zetten en zo de discussie in de stad aan te zwengelen zet het je aan tot nadenken, waarom mogen we dat woord eigenlijk niet gebruiken?

Nu wordt je er soms nog op aangesproken als je Utrechtenaar gebruikt in plaats van Utrechter, want je zou je zelf maar per ongeluk homoseksueel noemen. Eigenlijk zou het als niet-homoseksueel, niet erg moeten zijn om Utrechtenaar genoemd te worden. In een tijd waarin we veel meer bewust worden van de lading van woorden vinden wij als het Centraal Museum het heel belangrijk om een podium te bieden aan dit initiatief. Wij staan voor inclusiviteit. Daarom zijn we er heel trots op dat we dit stuk voor het museum kunnen verwerven."

Bijschrift foto: Thirty030’ers Merijn Corneel Koops en Mai Linh Ly overhandigen het eerste t-shirt aan Marco Grob.