Het Centraal Museum bezit de grootste collectie Rietveld ter wereld en wil deze verzameling graag met een zo groot mogelijk publiek delen. Om die reden wordt het werk van Rietveld dit jaar uitgeleend aan musea en presentatie-instellingen over heel de wereld. Afgelopen weken openden in zowel Indonesië als in Duitsland tentoonstellingen over het werk van Gerrit Rietveld.

Donderdag 5 oktober werd de tentoonstelling Rietvelds Meesterwerk geopend in het Erasmushuis in Jakarta. Dit voorjaar was de tentoonstelling te zien in het Centraal Museum. Tot en met 1 december december 2017 wordt in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken een afgeleide van / of aangepaste versie van Rietvelds Meesterwerk gepresenteerd aan Indonesisch publiek.

De aanleiding voor de tentoonstelling is het 100-jarig bestaan van De Stijl. Niet alleen in eigen land wordt hier aandacht aan besteed, ook in het buitenland wordt ht jubileum van de iconische kunststroming gevierd. Zo is in Indonesië de komende maanden een bijzondere tentoonstelling te zien over de totstandkoming van het Rietveld Schröderhuis. Gerrit Rietveld was van oorsprong meubelmaker. Hij werd in 1919 lid van De Stijl en ontwikkelde zich later tot zelfstandig architect. Rietveld maakte de idealen van De Stijl ruimtelijk zichtbaar, met als iconisch hoogtepunt het Rietveld Schröderhuis. Maar wie was deze man, in welke omgeving leefde hij en wat waren zijn drijfveren? In Rietvelds Meesterwerk kunnen bezoekers kennismaken met deze bijzondere architect en het Rietveld Schröderhuis.
De tentoonstelling is tot en met 1 december 2017 te bezoeken in het Erasmushuis in Jakarta. Klik hier voor meer informatie.

Ook in Duitsland wordt aandacht besteed aan 10 jaar De Stijl. Vrijdag 13 oktober opende in het in Martha Herford Museum de tentoonstelling Revolution in Rotgelbblau: Gerrit Rietveld und die zeitgenössische Kunst. In deze tentoonstelling wordt werk van hedendaagse kunstenaars getoond, die zich hebben laten inspireren door Gerrit Rietveld (1888-1964). Werk van onder meer Mark Manders, Katja Mater en Erik van Lieshout wordt getoond naast de iconische meubels van Rietveld.
Vanwege het jubileumjaar zocht Marta Herford een samenwerking met het Centraal Museum. Hieruit kwam een bijzondere uitwisseling tot stand. Marta Herford leende werken uit om tentoon te stellen in het Rietveld Schröderhuis en het Centraal Museum stelde de Rietveldcollectie beschikbaar voor de tentoonstelling in het Marta Herford Museum. Bovendien is Natalie Dubois, conservator toegepaste kunst, gastcurator voor Revolution in Rotgelbblau.
De tentoonstelling Revolution in Rotgelbblau is tot en met 4 februari 2018 te bezoeken in het Marta Herford Museum in Herford.